
Copy
Before the ECEVE FCC

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554 2005

Federal Communication Commiss
Bureau / Office

In the Matter of Application of )
NBC Telemundo License Co. )
For Renewal of License of ) BRCT-20041001ABM
WTVJ(TV), Miami, Florida )

To: Media Bureau

OPPOSITION OF NBC TELEMUNDO LICENSE CO.
TO PETITION TO DENY RENEWAL

Margaret L. Tobey
Cristina C. Pauzé
Morrison & Foerster LLP
2000 Pennsylvania Avenue, N.W.
Suite 5500
Washington, DC 20006

Counsel for NBC Telemundo
License Co.

January 10, 2005

F. William LeBeau
Assistant Secretary and Senior
Regulatory Counsel
NBC Telemundo License Co.
1299 Pennsylvania Avenue, N.W.
11th Floor West
Washington, DC 20004

dc-40 1248



TABLE OF CONTENTS

........................................................................................

......................................................................................................................

............................................................

............................................................................................................

............................................................................................................

Page

I. INTRODUCTION AND SUMMARY .1

II. FACTUAL BACKGROUND 2

III. THE UCC HAS MISDIRECTED ITS PETITION AGAINST WTVJ,
WHICH CLEARLY IS NOT THE ENTITY WHOSE ACTIONS ARE

4ATISSUE

IV. CONGRESS AND THE COURTS HAVE CONSISTENTLY CONCLUDED
THAT, EXCEPT FOR ADVERTISING PURCHASED BY QUALIFIED
CANDIDATES FOR FEDERAL OFFICE, BROADCASTERS ARE NOT
REQUIRED TO SELL AIR TIME OR OTHERWISE GRANT ACCESS TO
PARTICULAR INDIVIDUALS OR GROUPS 6

V. THE "REMEDY" SOUGHT BY THE PETITIONER WOULD VIOLATE
THE FREE SPEECH AND ESTABLISHMENT CLAUSES OF THE FIRST
AMENDMENT 11

VI. CONCLUSION 14

dc-401248 j



Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION

Washington, D.C. 20554

In the Matter of Application of )
NBC Telemundo License Co. )
For Renewal of License of ) BRCT-20041001ABM
WTVJ(TV), Miami, Florida

To: Media Bureau

OPPOSITION OF NBC TELEMUNDO LICENSE CO.
TO PETITION TO DENY RENEWAL

INTRODUCTION AND SUMMARY

The Petition to Deny filed by the United Church of Christ ("UCC" or "Petitioner")'

against the application of NBC Telemundo License Co. ("NBC Telemundo") for renewal of the

license of Station WTVJ(TV) ("WTVJ" or the "Station") contends that the Station's license

should be taken away because the NBC Television Network ("NBC" or the "Network") - an

entity under common control with NBC Telemundo - declined to accept a paid commercial

announcement for the UCC that violated the Network's internal policies on broadcast content.

The Petition is unsupported by facts or law, is contrary to public policy, and should be

summarily dismissed.

The UCC concedes in the Petition that the commercial in question was never even

offered to the Station.2 Indeed, a spokeswoman for the UCC has publicly acknowledged that the

Station was targeted solely because it is commonly owned with the Network and the timing on

its renewal application was conducive to the filing of the Petition - in her words, targeting

United Church of Christ Petition to Deny Renewal, File No. BRCT-2004IOOIABM (Dec. 9,2004) ("Petition")

at 3 n.2.



WTVJ was simply "the luck of the draw."3 These facts alone support summary dismissal. But

even if the ad had been offered to the Station and the Station had declined to air it, the Petition

would be subject to summary dismissal because the Petitioner itself concedes there is no law to

support it.4 Petitioner's suggested remedy for this fatal defect - that the Federal

Communications Commission ("FCC" or "Commission") adopt regulations obligating

broadcasters to accept paid commercial annìouncements, including those espousing particular

religious beliefs5 - is even more flawed because such a "remedy" clearly would violate both the

free speech and establishment clauses of the First Amendment and would be antithetical to the

obligation of broadcasters to exercise editorial judgment in choosing programming for the

audiences they serve.

II. FACTUAL BACKGROUND

As the UCC admits, it never requested the Station to air the advertisement at issue, called

"Night Club."6 Instead, in February 2004, the UCC, through its advertising agency, approached

the Network with the ad, which portrayed other churches and religions as discriminatory in their

refusal to accept people who are African-American, Hispanic, disabled, or gay.7 The Network

concluded that the "Night Club" ad inappropriately suggested that churches other than the UCC

are not open to people of diverse races and backgrounds and therefore violated the Network's

See John Eggerton, UCC Challenges Miami Licenses, Broadcasting & Cable, Dec. 9, 2004 (quoting the Managing
Director of the UCC Office of Communication).

"See Petition at 4-5.

See id. at 7-8.

6Jd at3 n.2.

The ad featured a night club "bouncer" who refused to allow certain would-be congregants admission to the
church, including two men holding hands, an African-American man, a Latina, and a man in a wheelchair, while
clearing the way for Anglo-American families to enter the church. NBC Telemundo notes that the Petitioner did not
include a description of the ad in its Petition. The ad may be viewed online at
http://www.stillspeaking.com/default.htm.

dc-401248 2



policy against addressing issues of public controversy through paid commercial advertisements.

Accordingly, the Network refused to air the ad.

In November 2004, the UCC approached the Network a second time with the "Night

Club" ad and also offered another commercial announcement. The other commercial, which the

Network accepted, contained a positive message asserting only that UCC churches are

welcoming and inclusive. The Network again rejected the "Night Club" ad as unacceptable

under Network policy, however, and offered suggestions to the UCC for modifying the "Night

Club" ad to address the Network's objections. The UCC responded to these offers not by telling

the Network to run the acceptable ad or modifying the objectionable ad, but rather by filing the

Petition - more than 10 months after the objectionable ad was first presented - against a station

to which the ad had not even been offered.

Contrary to the suggestion in the Petition,8 the Network has accepted and continues to

accept advertisements from religious or faith-based organizations and, as noted above, accepted

one of the two ads offered by the UCC. With respect to each ad offered to it, regardless of the

source, the Network makes an individual determination whether the ad in question is consistent

with its program content policies before it will agree to run the ad as part of the NBC network

programming supplied to the owned-and-operated stations and the non-owned affiliates.9 These

programming policies include a long-standing policy of declining to accept paid commercials

that address issues of public controversy except for paid political ads required to be aired under

8 See Petition at I.

Similarly, the NBC Television Station Group and its stations sell advertising time locally and ultimately make their
own judgments as to the acceptability of local spots. But the Petitioner acknowledges that it never even offered the
ad to WTVJ.

dc-40 1248



the Communications Act of 1934, as amended, and the Commission's political broadcasting

rules.

The Network's policy, which is applied uniformly to all entities seeking to buy time on

the Network, including religious groups, political organizations, and commercial enterprises, is

rooted in the Network's concern that dealing with issues of public controversy through paid

commercials could allow only the wealthiest organizations to dominate the public debate on such

issues, resulting in imbalanced and unfair presentations of viewpoints. For this reason, the

Network believes it is more appropriate for issues of public controversy to be addressed through

the Network's news programming, where all sides of the issue can be fairly presented and

analyzed. In this case, the core message of the rejected ad - that churches other than UCC

churches do not welcome African-Americans, Latinos, gays, and people in wheelchairs -

presents the kind of controversial public issue that, in the Network's view, should not be

addressed through paid commercials. In making this determination, the Network exercised

precisely the type of responsible editorial judgment that the Commission expects of independent

media entities. Accordingly, the Network should be commended, not criticized or penalized, for

this conduct. And WTVJ, which did not even receive a request to air the ad at issue, most

certainly should not be penalized.

III. THE UCC HAS MISDIRECTED ITS PETITION AGAINST WTVJ, WHICH
CLEARLY IS NOT THE ENTITY WHOSE ACTIONS ARE AT ISSUE

In the Petition, the UCC urges the FCC to deny WTVJ's renewal application even though

it admits several times that the Network's actions - not WTVJ's - are at issue. As conceded by

the UCC, "[t]he incident which has triggered this petition to deny is the NBC Television

Network's refusal to carry an advertisement for which the UCC has agreed to purchase time on

dc-401248 4



the NBC network." '° The UCC's complaint clearly is against the Network. NBC Telemundo

(licensee of the Station) and the Network are not the same entity. Furthermore, although NBC

Telemundo and the Network are under common control, their ownership is not identical." It is

patently ridiculous for the UCC to ask the FCC to deny WTVJ's license renewal because of a

decision by the Network with respect to a commercial advertisement that was never even

presented to the Station. The "luck of the draw" does not constitute a factual or legal basis for

challenging WTVJ's license renewal application.

In a transparent attempt to link somehow the actions of the Network to the Station, the

UCC accuses WTVJ of a "failure to present perspectives on the variety of ethically and value

based expression in the United States and in the Miami market." The Petition contains no facts

supporting this frivolous assertion, and no such facts exist. To the contrary, WTVJ has a long

and distinguished record of serving the culturally rich and diverse Miami audience. In addition

to its network programming, the Station serves the Miami market by producing local news,

public affairs, and entertainment programming that focuses on issues of importance to the local

community, both religious and secular. For example, the Station airs four hours of local news on

weekdays, including stories that address religious issues when newsworthy.'2 The local

newscasts include features covering issues of particular interest to the Miami area, such as a poll

of Cuban-Americans in South Florida regarding issues such as language and Fidel Castro.

10 Petition, at I (emphasis added).

See FCC File No. BOS-20040601BBY, Attachment A-4

12 For example, WTVJ recently has covered stories regarding the role religious leaders played during the
Presidential election; the emphasis placed on Americans' moral values by President Bush's re-election campaign;
various newsworthy religious or memorial services; the sexual abuse scandal in the U.S. Catholic Church; and the
request of a citizen of Bal Harbour, Florida, a predominantly Jewish area, for the right to display a Christian Nativity
scene next to the Menorah displayed at the city entrance. The Station's quarterly issues lists compiled during its
most recent term likewise notes many other stories relevant to such issues and are available upon Commission
request. In addition, WTVJ's sister station, WSCV(TV), Fort Lauderdale, which is a Telemundo affiliate and is also
owned by NBC Telemundo, airs a Catholic Mass each week.

dc-40 1248



WTVJ also produces "South Florida Today," an hour-long program that airs at 10 a.m. on

weekdays and covers news, life and trends in South Florida. Including "South Florida Today,"

the Station airs 30.5 hours of local news per week. The "NBC 6 Year in Review" is a year-end

special focusing on local and national stories that had an impact on South Florida's viewers.

Additionally, in preparation for the 2004 elections, the Station aired much locally focused

programming, including a locally produced pre-debate special on the Presidential candidates, a

locally produced Mayoral Debate, and over two hours of Decision 2004 segments that provided

viewers with information about South Florida's issues and candidates. WTVJ is committed to

listening to its viewers and serving their needs. The UCC's unsupported and baseless

accusations to the contrary are without merit.

IV. CONGRESS AND THE COURTS HAVE CONSISTENTLY CONCLUDED THAT,
EXCEPT FOR ADVERTISING PURCHASED BY QUALIFIED CANDIDATES
FOR FEDERAL OFFICE, BROADCASTERS ARE NOT REQUIRED TO SELL
AIR TIME OR OTHERWISE GRANT ACCESS TO PARTICULAR
INDIVIDUALS OR GROUPS

The UCC's entire legal argument is based on the following unsupported, and

unsupportable, assertion: that "WTVJ improperly failed to recognize that the UCC had a limited

right of access for the purchase of time."13 As noted above, as a threshold matter, WTVJ is not

the entity whose actions are at issue. Furthermore, the UCC acknowledges that this assertion is

not based on the Fairness Doctrine, which has been eliminated,'4 or any other express rule or

u Petition at 4.

H Prior to 1987, the FCC enforced the agency-developed Fairness Doctrine, which imposed a two-part obligation on
broadcasters, who were obliged, first, "to cover vitally important controversial issues of interest in their
communities" and, second, "to provide a reasonable opportunity for the presentation of contrasting viewpoints."
Syracuse Peace CouncilAgainst Television Station WTVH Syracuse, New York, 2 FCC Rcd 5043, 5043 n.2 (1987)
("Syracuse Peace Council"), recon. denied, 3 FCC Rcd 2035 (1988). In 1985, the FCC released an exhaustive
"Fairness Report" declaring the doctrine obsolete, "no longer [in] ... the public interest," and of questionable
constitutional validity. Inquiry into Section 73.1910 of the Commission's Rules and Regulations Concerning the
General Fairness Doctrine Obligations of Broadcast Licensees, 102 F.C.C.2d 145, 246 (1985) ("Fairness Report").
The report concluded that new media technologies and outlets ensured dissemination of diverse viewpoints without

dc-40l248 6



policy currently in force, but rather on "the policies inherent in the public interest standard of the

Communications Act."5 The UCC's argument ignores, however, that in adopting the Radio Act

of 1927 (the predecessor to the Communications Act of 1934), "Congress specifically dealt with

- and firmly rejected - the argument that the broadcast facilities should be open on a

nonselective basis to all persons wishing to talk about public issues."16 Thus, the drafters

rejected a common carrier model for broadcasters in favor of a system of private broadcasting in

which broadcast licensees enjoy "the widest journalistic freedom consistent with [their] public

obligations."7 This principle was deemed sufficiently important to require an express disclaimer

in what became the Communications Act of 1934, which currently provides in Section 3(10)

(formerly Section 3(h)) that "a person engaged in radio broadcasting shall not, insofar as such

person is so engaged, be deemed a common carrier."18

Based on this history, the U.S. Supreme Court ruled in CBS v. DNC that, despite the

existence of the Fairness Doctrine and the obligation it imposed on broadcasters to address both

sides of controversial issues of public importance, no private individual or group has a right to

command the use of broadcast facjljtjes.'9 Accordingly, in overruling a decision to the contrary

the need for federal regulation, that the Fairness Doctrine chilled speech on controversial subjects, and that the
doctrine interfered too greatly with journalistic freedom. See id. at 147. Less than a year later, the D.C. Circuit held
that the fairness doctrine derived from the FCC's mandate to serve the public interest, subject to changing agency
interpretation, and was not compelled by statute. See Telecommunications Research & Action Ctr. v. FCC, 801 F.2d
501, 517-18 (D.C. Cir. 1986), cert. denied482 U.S. 918 (1987). The following year, the Commission announced
that it would no longer enforce the Fairness Doctrine. Syracuse Peace Council, 2 FCC Rcd at 5043.

' Petition at 4-5.

16 Columbia Broadcasting System, Inc. v. Democratic National Committee, 412 U.S. 94, 105 (1973) ("CBS v.
DNC").

'71d. at 109-110,118-119.

1847 U.S.C. § 153(10); see also CBS v. DNC at 109; FCC v. Sanders Brothers, 309 U.S. 470, 474 (1940) ("the Act
recognizes that broadcasters are not common carriers and are not to be dealt with as such").

'9CBSv. DNCat 113.

dc-40l248 7



by the Court of Appeals, the Supreme Court held that CBS could not be compelled to sell airtime

to particular persons or groups for the purpose of airing differing viewpoints in editorial

advertisements addressing the Vietnam War.20 In so ruling, the Supreme Court expressly

validated the concern underlying NBC's policy that a government-mandated right of access to

the public airwaves would be too heavily weighted in favor of the viewpoints espoused by those

with the most money to spend on airtime:

The Commission was justified in concluding that the public interest in providing
access to the marketplace of "ideas and experiences" would scarcely be served by
a system so heavily weighted in favor of the financially affluent, or those with
access to wealth. . . . In the delicate balancing historically followed in the
regulation of broadcasting Congress and the Commission could appropriately
conclude that the allocation ofjournalistic priorities should be concentrated in the
licensee rather than diffused among many. This policy gives the public some
assurance that the broadcaster will be answerable if he fails to meet its legitimate
needs. No such accountability attaches to the private individual, whose only
qualifications for using the broadcast facility may be abundant funds and a point
of view.21

Since the Supreme Court's ruling in CBS v. DNC, the Commission and the courts have

consistently upheld the principle enunciated therein that private individuals, with the very limited

exception of qualified candidates for federal office, do not have the right to demand access to

broadcast time.22 For example, in J. Curtis Herge, the National Conservative Political Action

Committee asked the Commission to re-examine whether an independent political action

committee should have a right of access to broadcast facilities. Commission staff, acting under

delegated authority, rejected the request based on "clear statutory intent, Commission policy and

201d. at 98, 153.

2 Id. at 123, 125.

22 See Johnson v. FCC, 829 F.2d 157, 161-62 (D.C.Cir. 1987) (ruling that candidates for political office do not have
an absolute right to participate in televised debates); Rokus v. American Broadcasting Company, Inc., 616 F.Supp.
110, 113-14 (S.D.N.Y. 1984) ("Neither the Act nor the First Amendment requires ABC to sell commercial time to
persons wishing to discuss controversial issues");]. Curtis Herge, 88 F.C.C.2d 626 (Broadcast Bureau 1981).

dc-401248 8



precedent, and the Supreme Court's affirmance of our determinations with respect to a private

right of access."23 Citing Section 3(h) of the Communications Act, the ruling reiterated that

Congress had declined to treat broadcasters as common carriers:

[W]ith certain statutory exceptions such as "reasonable access" for federal
candidates and "equal time" for political candidates generally, each broadcaster is
free to carry or reject any program it chooses. Within this framework, it is well
established that a broadcaster is not a common carrier with the obligation to
afford a right of access for all persons desiring to speak out on public issues.
[citation omitted] In addition to the statutory mandate [in Section 3(h)], the
Commission has consistently adhered to the policy that private individuals do not
have a right to demand access to broadcast time. Moreover, the Supreme Court
has affirmed the Commission's determinations that the "public interest" standard
of the Communications Act, which incorporates First Amendment principles,
does not require broadcasters to accept every aimouncement offered for broadcast
[citing CBS v.

The UCC attempts to distinguish this clear line of unbroken authority by arguing that

while the Fairness Doctrine was being enforced, there was no need to mandate the sale of

broadcast time to particular individuals or groups because the Fairness Doctrine required

broadcasters to fully address issues of public importance. Therefore, in the UCC's view, these

decisions, which were rendered prior to the elimination of the Fairness Doctrine, should not be

accorded weight in the post-Fairness Doctrine environment. In urging the Commission to

mandate such a right of access, the UCC further contends that "[t]here is no FCC or judicial case

which has determined the scope of viewers' rights to purchase time for the carriage [of]

controversial issues under the public interest standard in the absence of the Fairness Doctrine."25

23 Curtis Herge, 88 F.C.C.2d at 628.

24 Id. at 627.

25 Petition at 5.

dc-401248 9



The Commission and the courts have not examined extensively whether particular

individuals or groups should have a right to purchase airtime in the post-Fairness Doctrine

environment. But there is a sound reason for this - such an examination would be wholly

unwarranted because even when the Fairness Doctrine was in effect, the law was clear that

broadcast stations were responsible for determining which issues were deserving of coverage in

their programming and which speakers were best suited to present those issues. Neither the

Commission nor a particular advertiser had the right to compel a station to accept a specific

issue-oriented ad or to grant access to a particular speaker. To the contrary, it was the station's

responsibility, in the exercise of its "significant journalistic discretion,"26 to identify the issues to

be addressed on the public airwaves and to select the speakers to present both sides of

controversial issues.27 Thus, the right of access the UCC seeks to create through its Petition did

not exist during the era of the Fairness Doctrine and indeed would be contrary to all established

precedent, including judicial decisions rendered after the Fairness Doctrine was eliminated.

For example, following the FCC's decision to eliminate the Fairness Doctrine, at least

one court has reiterated that the Supreme Court's decision in CBS v. DNC is controlling on the

question whether individuals or groups can demand a right of access to the public airwaves. In

Amiri v. WUSA-TV Channel Nine,28 the U.S. District Court for the District of Columbia ruled

that the plaintiff, who sued WUSA-TV for refusing to air stories he deemed newsworthy

26 CBSv. DNC, 412 U.S. at 111.

27 Id. at 111-14. The FCC has described this duty as follows: "In determining whether to honor specific requests for
time, the station will inevitably be confronted with such questions as whether the subject is worth considering,
whether the viewpoint of the requesting party has already received a sufficient amount of broadcast time, or whether
there may or may not be other available groups or individuals who might be more appropriate spokesmen for the
particular point of view than the person [or group] making the request." Id. at 112 (quoting Report on
Editorializing by Broadcast Licensees, 13 F.C.C. 1246, 1251-52 (1949) (emphasis added).

28 751 F. Supp. 211 (U.S.D.C. 1990).

dc-40l248 10



concerning alleged misconduct by federal district court judges, did not have a right of access to

broadcast time on WUSA-TV:

Channel Nine's right to decide what news it broadcasts is indisputable. The First
Amendment guarantees each individual freedom from being coerced into
unwanted expression. This right applies with equal, if not greater force, to
newspapers and, in somewhat attenuated form, to the broadcast media. Because
Channel Nine seeks to dismiss Amiri's complaint, Amiri's contention [that] the
effectiveness of one's speech is limited without the economic and technological
resources to reach a broader audience must be treated as true. However, our
Court of Appeals has expressly determined that this consideration does not
warrant a limitation upon a broadcaster's right to determine what to broadcast.29

In denying the plaintiff's motion for reconsideration, the court emphasized that the plaintiff had

failed to respond to WUSA-TV's contention, "which this Court found to be indisputable, that as

a matter of law no individual may compel a television station to broadcast that person's views,

no matter how true and important they may be."3°

V. THE "REMEDY" SOUGHT BY THE PETITIONER WOULD VIOLATE THE
FREE SPEECH AND ESTABLISHMENT CLAUSES OF THE FIRST
AMENDMENT

The UCC contends, with no factual support whatsoever, that WTVJ has failed "to present

perspectives on the variety of ethically and value based expression[sI in the United States and in

the Miami market."3' The UCC urges the Commission to remedy this alleged failure by using

WTVJ's license renewal application as the vehicle for adopting a government-mandated right of

29 Id. at 212 (citations omitted).

30 Id.

Petition at 4. The viewer affidavits attached to the Petition each contain a verbatim recitation that "It is my
impression that, individually and collectively, the Miami area over the air television stations available to me do not
portray the full range of religious expression in this country and in this area and that, in particular, they do not carry
programming which indicates that there are denominations such as the United Church of Christ which invite all
people to worship in their churches." This statement of the affiant's "impression" is the extent of the "evidence"
with respect to WTVJ's coverage of religious diversity. Even if this statement were accurate, which, as
demonstrated in Part III above, it is not, it falls far short of the threshold of primczfacie evidence needed to
demonstrate that a licensee has failed to serve the public interest during the preceding license term. See 47 U.S.C. §
309(cl)( 1).

dc-40!248 11



access so that the UCC's "viewpoints on religious expression will be carried" on WTVJ and

other stations.32 Apart from being wholly unwarranted as a factual and legal matter, this

recommended "remedy" will impermissibly involve the Commission in the direct regulation of

the content of broadcast speech and in the promotion of particular religious beliefs, all in

violation of the First Amendment.

The Supreme Court's ruling in CBS v. DNC underscored that implementing a mandated

right of access to the public airwaves, as had been suggested by the Court of Appeals in the

decision under review, would create a "problem of critical importance to broadcast regulation

and the First Amendment - the risk of an enlargement of Government control over the content of

broadcast discussions of public issues."33 Although the Court stated that the use of a public

resource by the broadcast media permits a limited degree of governmental oversight over

broadcast licensees, it also observed that the government's power over broadcasters "is by no

means absolute and is carefully circumscribed."34 The Court recognized that the type of

government-mandated and supervised right of access advocated by the respondents -just like the

right of access sought by the UCC in this case - would be inimical to the constitutionally

prescribed limits on the government's oversight role with respect to broadcast content:

The Commission's responsibilities under a right-of-access system would tend to
draw it into a continuing case-by-case determination of who should be heard and
when. Indeed, the likelihood of Government involvement is so great that it has
been suggested that the accepted constit utional principles against control of
speech content would need to be relaxed with respect to editorial advertisements.
To sacrifice First A mendment protections for so speculative a gain is not

32 Petition at 8.

33CBSv. DNCat 126.

34 Id.

dc-401248 12



warranted, and it was well within the Commission's discretion to construe the
Act so as to avoid such a result.35

The "remedy" sought by the UCC here presents the very same threat to the First

Amendment protections that were recognized and preserved by the Supreme Court in CBS v.

DNC when it rejected a government-mandated right of access to the public airwaves. In this

case, moreover, the UCC's requested remedy presents an additional constitutional infirmity not

present in CBS v. DNC - the FCC would not only be embroiled in the direct regulation of

broadcast content, but would also mandate that the UCC's specific "viewpoints on religious

expression" be carried by the broadcasters on whose stations the UCC bought time. The

establishment clause of the First Amendment does not permit the government to use broadcast

stations to espouse particular religious beliefs, whether directly or indirectly through a

government-mandated right of access by religious organizations.36

Id. at 127 (emphasis added) (citation omitted).

36 To pass constitutional muster under establishment clause jurisprudence, a governmental action must have a
secular purpose, its principal or primary effect must neither advance nor inhibit religion, and it must not foster an
excessive government entanglement with religion. Mueller v. Allen, 463 U.S. 388, 394 (1983); Lemon v. Kurtzman,
403 U.S. 602, 612-13 (1971). Granting the UCC's requested remedy clearly would be unconstitutional under this
test.

dc-401248 13



VI. CONCLUSION

The UCC's Petition should be summarily dismissed because (1) the UCC concedes that it

never even offered the "Night Club" ad to the station whose license it now seeks to strip away

for failing to air the ad; (2) UCC ' s attack, even if it had merit, is directed against the Network,

not the Station; (3) the law is clear that particular individuals and organizations have no right of

access to broadcast stations to espouse their viewpoints; and (4) the "remedy" requested by the

UCC - a government-mandated right of access - would violate the free speech and establishment

clauses of the First Amendment.

Dated: January 10, 2005

Respectfully submitted,

NBC TELEMUNDO LICENSE CO.

By : g

Margaret L. Tobey U
Cristina C. Pauzé
Morrison & Foerster LLP
2000 Pennsylvania Avenue, N.W.
Suite 5500
Washington, D.C. 20006-1888
(202) 887-1500

F. William LeBeau
Assistant Secretary and Senior Regulatory Counsel
NBC Telemundo License Co.
1299 Pennsylvania Avenue, N.W.
Washington, D.C. 20004

dc-401248 14



CERTIFICATE OF SERVICE

I, Theresa L. Rollins, do hereby certify that a copy of the foregoing "Opposition of NBC
Telemundo License Co. to Petition to Deny Renewal" was served by U.S. mail, postage prepaid
on this 10th day of January, 2005, on the following:

Angela J. Campbell
Institute for Public Representation
Georgetown University Law Center
Suite 312
600 New Jersey Avenue, NW
Washington, DC 20001

Andrew Jay Schwartzman
Media Access Project
Suite 1000
1625 K Street, NW
Washington, DC 20006

heresa L. Rollins

dc-40 1248 15


	page 1
	page 2
	page 3
	page 4
	page 5
	page 6
	page 7
	page 8
	page 9
	page 10
	page 11
	page 12
	page 13
	page 14
	page 15
	page 16
	page 17

