
Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION

Washington, D.C. 20554

FILED/ACCEPTED
SEP 2 12007

Federal Corn
Comm ISSjonftce of the Secret,,y

In the Matter of Application of

Application for Renewal of License
WFOR-TV, Miami, Florida

BRCT-20041 OO1AJQ

Application for Renewal of License
WTVJ(TV), Miami, Florida

BRCT-20041001ABM '&f.

OPPOSITION OF NBC TELEMUNDO LICENSE CO.
TO APPLICATION FOR REVIEW REGARDING

RENEWAL APPLICATION OF WTVJ(TV)

The Application for Review filed by the United Church of Christ ("UCC" or "Petitioner") offers no

basis to reverse the Media Bureau's decision that Television Broadcast Station WTVJ ("WTVJ" or the

"Station") and its licensee, NBC Telemundo License Co. ("NBC Telemundo"), did not violate licensee

discretion by not airing a single paid advertisement that the Petitioner concedes it never even offered to the

Station. In the Application for Review, the Petitioner repeats its argument that the Station's conduct during

its past license term merits review because the NBC Network (the "Network" or "NBC Network"), a

television broadcast network that is commonly controlled with NBC Telemundo, declined to accept one of

multiple advertisements submitted to the Network by the Petitioner. As noted in the underlying proceeding,

the Station was targeted not because of any shortcomings in the Station's service to its community of

license, which was substantial and exemplary, but because the Station happened to have a renewal

application pending when the NBC Network rejected the paid advertisement pursuant to a long-standing

Network policy.

Contrary to UCC's claims, the Media Bureau correctly rejected the UCC petition, underscoring that:

i) the claim was suitable for Bureau adjudication;

ii) the Petitioner's dispute was not with respect to the Station but with one of the Station's
programming sources; and



iii) the Bureau reasonably interpreted Section 309(k) of the Communications Act, which,
by its plain terms, limits review of a station renewal application to matters "with respect
to that station."

As a further reason to uphold the Bureau's decision, the rejection of any lawful, non-candidate

advertisement is a matter entirely within the editorial discretion of a broadcast station or its network, and

does not give rise to a prima fade claim or raise a substantial and material question of fact concerning the

station's service to the public. Accordingly, the Bureau's decision should be upheld and the Application for

Review denied.

BACKGROUND

In February 2004 and again in November 2004, the UCC, through its advertising agency,

approached the NBC Network with an advertisement (the "Night Club") that portrayed other churches and

religions as discriminatory in their refusal to accept people who are African-American, Hispanic, disabled,

or gay. 1 Because the Night Club was contrary to the Network's policy regarding paid advertisements

relating to issues of public controversy -- by suggesting that churches other than the UCC are not open to

people of diverse races and backgrounds -- the Network refused to air the ad, 2 Also in November 2004,

the Network accepted a second UCC advertisement that did not implicate the Network's policy.

1 See Opposition of NBC Telemundo License Co. to Petition to Deny Renewal at 2 (submitted Jan, 10,
2005) ("Opposition" or "NBC Telemundo Opposition").

Although not material to this proceeding regarding the Station's renewal application, the Network's
policy continues to be applied uniformly to non-political advertisers seeking to buy time on the Network,
which, in part because the Network's programming is transmitted to more than 200 affiliates
nationwide, has considerations in determining the acceptability of an advertisement beyond those of an
individual affiliate. In this instance, the Network's policy is rooted in the concern that dealing with
issues of public controversy through paid Network commercials could allow only the wealthiest
organizations to dominate the public debate on such issues, resulting in imbalanced and unfair
presentations of viewpoints. In this case, the core message of the rejected ad - that churches other
than the UCC do not welcome African-Americans, Latinos, gays, and people in wheelchairs -
presented the kind of controversial public issue that, in the Network's view, should not be addressed
through paid network commercials. In making this determination, the Network exercised precisely the
type of responsible editorial judgment that the Commission expects of independent media entities.

2



On December 9, 2004, UCC filed the Petition to Deny against the Station's renewal application.

As UCC has conceded, the Night Club ad never was offered to the Station, even though UCC now

acknowledges that it had contracted with other local NBC Network affiliates to air the ad. NBC

Telemundo opposed the Petition, noting, among other defects with the pleading, that:

• The dispute was not with respect to the Station, but with the Network, which, while commonly
controlled with NBC Telemundo, is a separate business and does not have identical ownership
with NBC Telemundo.

• Stations licensed to NBC Telemundo have complete discretion to accept paid controversial
issue advertising, subject to such stations' own standards, even if that same advertising might
not be acceptable to the NBC Network.

• Even if UCC had approached the Station with the ad and the Station refused to accept the ad,
any complaint based on the rejection of a single paid advertisement is not sufficient to
establish a prima fade claim or raise a substantial question as to the Station's service to the
public because: i) there is no legal requirement that a broadcast station must accept particular
advertising (other than from certain qualified political candidates) and ii) throughout the license
term, the Station has provided extensive local news and other programming addressing issues
of local concern.

• The remedy urged by the Petitioner 6 - that stations (or networks) should be required to accept
all issue advertising - violated the First Amendment as well as established court and
Commission precedent (including a decisive ruling from the Supreme Court).

In August 2007, the Media Bureau, by letter from the Video Division, denied the Petition without

needing to reach more than the first two points noted above, ' The Petitioner has continued to press this

matter, now claiming that the Bureau's rejection was either novel, arbitrary or contrary to the

Communications Act.

3 United Church of Christ Petition to Deny Renewal, File No. BRCT-20041001ABM (Dec. 9,2004)
("Petition").

See Petition at 3; Application for Review at 2 (noting that five NBC affiliates had aired the ad locally).

See Opposition at 214.
6 See Petition at 7-8.
7 Letter from Barbara Kreisman, Chief, Video Division, to Andrew J. Schwartzman, Esq., Media Access

Project, and Margaret Tobey, Morrison & Foerster, LLP, DA 07-3533 (rel. Aug. 7, 2007) ("Denial
Letter").



ANALYSIS

THE MEDIA BUREAU WAS CORRECT TO DISMISS THE UCC'S PETITION FOR FAILING TO
RAISE ANY QUESTION "WITH RESPECT TO" THE STATION, AS REQUIRED BY THE
COMMUNICATIONS ACT

Section 309(k)(1) of the Communications Act plainly sets forth the standard for renewal: 8

If the licensee of a broadcast station submits an application to the Commission for renewal
of such license, the Commission shall grant the application if it finds, with respect to that
station, during that preceding term of its license - (A) the station has served the public
interest, convenience, and necessity; (B) there have been no serious violations by the
licensee of this Act or the rules and regulations of the Commission; and (C) there have
been no other violations by the licensee of this Act or the rules and regulations of the
Commission, which taken together, would constitute a pattern of abuse.

The Petitioner has not alleged any violation or failure on the part of the Station to serve the public interest.

Assuming, purely for purposes of argument, that a station's rejection of a single paid advertisement could

be deemed to require further Commission inquiry, the Petitioner has conceded that the Station never was

presented with the issue advertisement and further has acknowledged that it offered that advertisement to

other local NBC affiliates. At most, the Petitioner has alleged that the television network with which the

Station is commonly controlled refused to air controversial issue advertising on the network.

As the Media Bureau correctly concluded, this single allegation does not give rise to a substantial

question of material fact as to whether the Station served the public interest in its preceding license term.

As the Bureau explained: "Under the plain terms of section 309(k), the Commission cannot deny a license

renewal application based on violations that occurred at other stations licensed to the same licensee

because the relevant findings must be made 'with respect to that station." The Bureau went on to explain

how the plain language of the Communications Act must end the current dispute: "Congress . . . has

8 47 U.S.C. § 309(k)(1) (emphasis added).

See Denial Letter at 2.

4



expressly limited the scope of the license renewal inquiry to matters occurring at the particular station for

which license renewal is sought." 10

The Bureau's reading of the plain language of the statute is not novel, but correct and consistent

with past Bureau precedent and other Commission pronouncements. 11 In struggling to create ambiguity

despite the clarity of the statutory language and past Bureau actions, the Petitioner contends that the

statutory clause enables the Commission to consider the conduct of any company affiliated with the station

up for renewal except for the conduct of other commonly owned stations. In other words, the Petitioner

claims that the statute precludes consideration of actions of other commonly owned stations that at least

arguably are themselves subject to direct Commission oversight, but expressly authorizes the Commission

to take into account actions by affiliated companies, even those that are not generally deemed within the

Commission's direct jurisdiction.

The Application for Review does not cite any authority for this unsupportable distortion of the

statute, but merely cites precedent addressing whether the Commission may consider network

programming that actually aired on a station as part of that station's renewal process. Such precedent is

not relevant to the current matter for the simple reason that the Station never was presented with the

advertisement in question, either by the Petitioner or the Network. The Petitioner conceded that it never

took the ad directly to the Station - even though UCC admits to taking the ad to other local NBC affiliates -

10 See Denial Letter at 2 & n.10 (citing Sagittarius Broadcasting Corp., 18 FCC Rcd 22551, 22555
(2003)). Although Sagittarius rejected a claim that common ownership of a station and a second station
allowed a petitioner to bring its claim against the second station as part of a discussion of standing,
Petitioner's attempt to narrow the reading of that case to apply only to issues of standing misses the
point. The Bureau cited Sagittarius as an application of the plain meaning of Section 309(k): that
renewal applications turn on the individual station's record of service during its preceding term, not the
actions of some related or affiliated media entity - in that case, a commonly owned, licensed radio
station in a different state.

11 See Letter from Peter Doyle, Chief, Audio Division, to Counsel regarding Application for Renewal of
WGIT(AM), Canovanas, Puerto Rico, 21 FCC Rcd 2200 at *1112 (2006) (citing renewal form and
instructions in rejecting claims raised against station undergoing renewal based on dispute with
commonly owned station).



and does not allege that the Network consulted with the Station prior to rejecting the advertisement.

Accordingly, unlike programming that the Network actually transmits to its affiliates, and which the Station,

with other affiliates, subsequently receives and chooses to air, the Station in this case never was involved

with the rejected advertisement at all. 12

The Petitioner also fails in its further attempt to minimize the significance of its refusal to offer the

ad to the Station by claiming that the Network's refusal implies that the Station also would have refused the

ad. NBC Telem undo stated in its Opposition that the Network and the Station have different policies with

respect to controversial issue advertising - a statement that remains accurate today. In fact, stations

owned by NBC Telemundo have aired controversial issue advertising that was not accepted by the

Network, but may have been addressed by a station's own local news efforts. Accordingly, Petitioner's

speculation that any approach to the Station would have been futile must be accorded no weight.

II. EVEN IF THE STATION HAD BEEN PRESENTED WITH AND DENIED UCC'S PAID
ADVERTISEMENT, DENIAL OF A SINGLE ADVERTISEMENT WOULD NOT GIVE RISE TO
ANY SUBSTANTIAL QUESTION AS TO THE STATION'S SERVICE TO THE PUBLIC

The UCC's entire claim is based on the following unsupported, and unsupportable, assertion: that

"WTVJ improperly failed to recognize that the UCC had a limited right of access for the purchase of time."13

The UCC acknowledges that this assertion is not based on the Fairness Doctrine, which has been

12 Indeed, Petitioner's own complaint with the Bureau's straightforward Denial Letter ignores this key
difference when it claims that stations should be accountable for network "programming decisions as
implemented by network owned and operated stations." See UCC Application for Review at 4. In this
case, the Station - just like non-commonly owned affiliates of the Network -- did not "implement" or
participate in any decision by the Network not to transmit the ad to the Network's affiliates. To contend
otherwise is to argue that a station is responsible not just for what it airs, but for what its various
programming sources - networks, syndicators, local providers - decide not to air.

13 Petition at 4.



eliminated, 14 or any other express rule or policy currently in force, but rather on "the policies inherent in the

public interest standard of the Communications Act"15

The UCC's argument ignores that, in adopting the Radio Act of 1927 (the predecessor to the

Communications Act of 1934), "Congress specifically dealt with - and firmly rejected - the argument that

the broadcast facilities should be open on a nonselective basis to all persons wishing to talk about public

issues."16 The drafters rejected a common carrier model for broadcasters in favor of a system of private

broadcasting in which broadcast licensees enjoy "the widest journalistic freedom consistent with [their]

public obligations." 17 This principle was deemed sufficiently important to require an express disclaimer in

what became the Communications Act of 1934 that "a person engaged in radio broadcasting shall not,

insofar as such person is so engaged, be deemed a common carrier."18

The Commission and the courts consistently have upheld the principle that private individuals, with

the very limited exception of qualified candidates for federal office, do not have the right to demand access

14 More than two decades ago, the FCC released an exhaustive "Fairness Report" declaring the Fairness
Doctrine obsolete, "no longer {in] ... the public interest," and of questionable constitutional validity.
Inquiry into Section 73.1910 of the Commission's Rules and Regulations Concerning the General
Fairness Doctrine Obligations of Broadcast Licensees, 102 F.C.C.2d 145, 246 (1985) ("Fairness
Report"). The report concluded that new media technologies and outlets ensured dissemination of
diverse viewpoints without the need for federal regulation, that the Fairness Doctrine chilled speech on
controversial subjects, and that the doctrine interfered too greatly with journalistic freedom. See id. at
147. Less than a year later, the D.C. Circuit held that the Fairness Doctrine derived from the FCC's
mandate to serve the public interest, subject to changing agency interpretation, and was not compelled
by statute. See Telecommunications Research & Action Ctr. v. FCC, 801 F.2d 501, 517-18 (D.C. Cir.
1986), cert. denied482 U.S. 918 (1987). The following year, the Commission announced that it would
no longer enforce the Fairness Doctrine. Syracuse Peace Council, 2 FCC Rcd 5043, 5043 (1987),
recon. denied, 3 FCC Rcd 2035 (1988).

15 Petition at 4-5.
16 Columbia Broadcasting System, Inc. v. Democratic National Committee, 412 U.S. 94, 105 (1973)

("CBS v. DNC").
17 ld.atlO9-110,118-119.

18 47 U.S.C. § 153(10); see also CBS v. DNC, 412 U.S. at 109; FCC v. Sanders Brothers, 309 U.S. 470,
474 (1940) ("the Act recognizes that broadcasters are not common carriers and are not to be dealt with
as such").



to broadcast time. 19 Since the Supreme Court rejected the claims of a private individual seeking airtime to

address controversial issues in CBS v. DNC, the Commission repeatedly has rejected similar claims. For

example, in J. Curtis Herge, the Commission reiterated that Congress had declined to treat broadcasters as

common carriers: 20

[W]ith certain statutory exceptions such as "reasonable access" for federal candidates and
"equal time" for political candidates generally, each broadcaster is free to carry or reject
any program it chooses. Within this framework, it is well established that a broadcaster is
not a common carrier with the obligation to afford a right of access for all persons desiring
to speak out on public issues. In addition to the statutory mandate [in Section 3(h)], the
Commission has consistently adhered to the policy that private individuals do not have a
right to demand access to broadcast time. Moreover, the Supreme Court has affirmed the
Commission's determinations that the public interest" standard of the Communications
Act, which incorporates First Amendment principles, does not require broadcasters to
accept every announcement offered for broadcast.

Following the FCC's decision to eliminate the Fairness Doctrine, at least one court has reiterated

that the Supreme Court's decision in CBS v. DNC is controlling on the question whether individuals or

groups can demand a right of access to the public airwaves. In Amiri v. WUSA-TV Channel Nine, 21 the

U.S. District Court for the District of Columbia ruled that the plaintiff, who sued WUSA-TV for refusing to air

stories he deemed newsworthy concerning alleged misconduct by federal district court judges, did not have

a right of access to broadcast time on WUSA-TV. 22 In denying the plaintiff's motion for reconsideration,

the court emphasized that the plaintiff had failed to respond to WUSA-TV's contention, "which this Court

19 See CBS v. DNC, 412 U.S. at 109; Johnson v. FCC, 829 F.2d 157, 161-62 (D.C.Cir. 1987) (ruling that
candidates for political office do not have an absolute right to participate in televised debates); Rokus v.
American Broadcasting Company, Inc., 616 F.Supp. 110, 113-14 (S.D.N.Y. 1984) ("Neither the Act nor the
First Amendment requires ABC to sell commercial time to persons wishing to discuss controversial
issues"); J. Curtis Herge, 88 F.C.C.2d 626 (B'cast Bur. 1981),
20 Id. at 627 (citations omitted).
21 751 F. Supp. 211 (U.S.D.C. 1990).
22 Id. at 212 (citations omitted).

8



found to be indisputable, that as a matter of law no individual may compel a television station to broadcast

that person's views, no matter how true and important they may be."23

The Supreme Court's ruling in CBS V. DNC underscored that implementing a mandated right of

access to the public airwaves would create a "problem of critical importance to broadcast regulation and the

First Amendment - the risk of an enlargement of Government control over the content of broadcast

discussions of public issues."24 The Court recognized that the type of government-mandated and

supervised right of access advocated by the respondents - just like the right of access demanded by the

UCC in this case - would be inimical to the constitutionally prescribed limits on the government's oversight

role with respect to broadcast content: 25

The Commission's responsibilities under a right-of-access system would tend to draw it
into a continuing case-by-case determination of who should be heard and when. Indeed,
the likelihood of Government involvement is so great that it has been suggested that the
accepted constitutional principles against control of speech content would need to be
relaxed with respect to editorial advertisements. To sacrifice First Amendment protections
for so speculative a gain is not warranted, and it was well within the Commission's
discretion to construe the Act so as to avoid such a result.

A claim that a station should risk being designated for hearing because it decides to reject a single

advertisement is contrary to each of these long-settled Constitutional, statutory and practical

considerations. That a station should be subject to such a claim when the station did not even have a

chance to review the advertisement - or that a ruling rejecting such a claim is novel and contrary to court

and Commission precedent - is ridiculous on its face and should be flatly denied.

23 Id.
24 CBS v. DNC at 126.
25 Id. at 127 (emphasis added) (citation omitted).



CONCLUSION

For all the foregoing reasons, the UCC's Application for Review should be summarily denied and

the Station's renewal application granted.

By:

Dated: September 21, 2007

Respectfully submitted,

NBC TELEMUNDO LICENSE CO.

_i

Margaret L. Tobey
F. William LeBeau
Assistant Secretaries

NBC Telemundo License Co.
1299 Pennsylvania Avenue, N.W.
Washington, D.C. 20004

10



CERTIFICATE OF SERVICE

I, Martha Shiles, do hereby certify that a copy of the foregoing "Opposition of NBC Telemundo
License Co. to Application for Review" was served by US. mail, postage prepaid on this 21st day of
September, 2007, on the following:

Andrew Jay Schwa rtzman
Media Access Project
Suite 1000
1625 K Street, NW
Washington, DC 20006

Howard Jaeckel
CBS Television Stations, Inc.
1515 Broadway
New York, NY 10036

Edwin L. Nass
CBS Television Stations, Inc.
Suite 725
2000 K Street, NW
Washington, DC 20006

Shaun McDonald
President and General Manager
WFOR-TV
8900 NW 18th Terrace
Miami, Florida 33172

Ardyth Diercks
President and General Manager
WTVJ (TV)
1500 SW 27th Street
Miramar, FL 33027

Marth Shiles


	page 1
	page 2
	page 3
	page 4
	page 5
	page 6
	page 7
	page 8
	page 9
	page 10
	page 11

