Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554

In the Matter of
Application for Renewal of FILED/ACCEPTED
Broadcast Station Licenses of

aet =9 2012

Fox Television Stations, Inc.
For Renewal of Station License WTTG,
Washington, D.C.

i - | Communications Commission
File .1\‘10. BRCDT - 20120531 AKFgdera Oftt’“lce o the Secretary
(Facility No. 22207)

A T g N N P N T N

Fox Television Stations, Inc.
For Renewal of Station License WDCA, ) File No. BRCDT - 20120531AKK

Washington, D.C. ) (Facility No. 51567)
)
Fox Television Stations, Inc. )
For Renewal of Station License WUTB, ) File No. BRCDT - 20120531AJL
Baltimore, M.D. . ) (Facility No. 60552)
)

REPLY IN SUPPORT OF PETITION TO DENY LICENSE RENEWALS AND FOR
OTHER RELIEF OF CITIZENS FOR RESPONSIBILITY AND ETHICS IN
WASHINGTON, MELANIE SLOAN AND JEREMY MILLER

Anne L. Weismann

D.C. Bar No. 298190

Melanie Sloan

D.C. Bar No. 434584

Citizens for Responsibility and Ethics
in Washington

1400 Eye Street, N.W., Suite 450
Washington, D.C. 20005

Phone: (202) 408-5565

Facsimile: (202) 588-5020

Aweismann@citizensforethics.org
Dated: October 9, 2012



TABLE OF CONTENTS
SUMMARY .ottt sttt be et st sttt a e 1
ARGUMENT ..ottt ettt ettt et et e e et a e snae s e e e anesesean 3

1. The Petition Rests On Admissible Facts That Raise Issues
The Commission Can Resolve Only Through A Hearing .............c........... 3

2. CREW And The Individual Petitioners Have Met Their
Burden Of Establishing Their Standing ..........cccoceeeeiieereenieecreceecreereenne 8

3. The Commission Has Clear Authority To Evaluate The
Character Of Licensees In Considering Their Applications
For License Renewal ..........ccocvviriiiiiniicececeee e 12

4. The Evidence Here Of Egregious And Conscience-Shocking
Misconduct Bears Directly On Fox’s Character And Warrants
A Hearing To Consider Whether Fox Should Continue To Hold
Broadcast LICENSES ......ccoevererirrieienenierieecretesse st eeesaesteeteeveeve e eaeeneeneen 13

5. Fox’s Attempts To Distant Itself From News Corp. And The Conduct
Of Other News-Corp. Owned Subsidiaries Cannot Succeed .................... 17

CONCLUSION ..ottt ettt ettt sttt e s s e 18
EXHIBITS

Exhibit A: Letter from Harbottle & Lewis LLP to John Whittingdale, OBE MP, Chairman
House of Commons Culture, Media and Sport Selection Committee, August 11,
2011

Exhibit B: Decision Under Section 3(3) Of The Broadcasting Act of 1990 And Section
9(3) Of The Broadcasting Act 1996: Licenses Held By British Sky Broadcasting
Limited



Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554

In the Matter of

Application for Renewal of
Broadcast Station Licenses of

Fox Television Stations, Inc.
For Renewal of Station License WTTG,
Washington, D.C.

File No. BRCDT - 20120531AKE 11

Fox Television Stations, Inc.
For Renewal of Station License WDCA,
Washington, D.C.

File No. BRCDT - 20120531 AKK

Fox Television Stations, Inc.
For Renewal of Station License WUTB,
Baltimore, M.D.

File No. BRCDT - 20120531AJL

N N N N N Nt N e N N s o N N i au e’

REPLY IN SUPPORT OF
PETITION TO DENY LICENSE RENEWALS AND FOR OTHER RELIEF

SUMMARY
The three Fox television stations (“Fox”) wholly owned and controlled by News
Corporation (“News Corp.”) that operate in the District of Columbia and Maryland have now
filed, very belatedly,' an opposition to the petition of Citizens for Responsibility and Ethics in

Washington (“CREW?”) and two individual viewers to deny Fox’s applications for renewal of

! Under FCC regulations, oppositions to petitions like that filed by CREW are due within 10
days, a period that is extended by three days when service is accomplished by mail. See 47
CF.R. §§1.4,1.45 CREW filed and served by mail its motion on August 22, 2012, making
the opposition due September 12, 2012. Here, however, Fox filed its opposition on September
21, 2012, with no acknowledgment it was out of time and no attempt to seek leave of the
Commission to file out of time. It is clear from the substance of the opposition that Fox waited
for a ruling by Ofcom, pursuing a strategy at odds with Commission rules. By contrast, although
this reply also is late, petitioners have sought leave of the Commission to file out of time.

1



broadcast licenses or, alternatively, schedule them for a hearing. The opposition rests on an
interpretation of the Communications Act that essentially reads out of the statute the “character”
requirement for broadcast licensees, ignores the relationship between Fox and News Corp., and
brushes aside the evidence of patently egregious conduct in which News Corp. entities have
engaged, under the direction and guidance of James and Rupert Murdoch, despite its clear
relevance to the pending applications. Fox’s procedural objections equally lack merit. The
standing of CREW and the two individual viewers is based on facts the Federal Communications
Commission (“Commission’) and the courts repeatedly have recognized satisfy the constitutional
requirements of Article III for standing. Further, the Commission’s jurisdiction to grant the
requested relief cannot seriously be questioned; the Commission’s character policy was
developed in part to guide the license renewal process.

At bottom, Fox asks the Commission to turn a blind eye to misconduct by News Corp.
subsidiaries that provides ample predictive evidence of what the Commission reasonably can
expect from other News Corp. subsidiaries, including the three Fox licensees at issue. Rupert
and James Murdoch have overseen a media network involved in a vast array of illegal conduct
ranging from illegal wiretapping of British and American citizens, including athletes, movie
stars, and crime victims, to apparent violations of the Foreign Corrupt Practices Act. The
evidence includes testimony of witnesses under oath about the lies James Murdoch and Rupert
Murdoch told government bodies in the United Kingdom, and a corporate culture James and
Rupert Murdoch tolerated, indeed fostered, that uses any available tactics — including tapping the
phone of a murdered young girl — to gain a competitive advantage in the news business. Time

and again, the Murdochs have failed to exercise effective leadership over their media empire,



instead demonstrating a proclivity to put the financial bottom line before ethics and the law.
From this the Commission can and should conclude New Corp.’s wholly owned Fox subsidiaries
lack the requisite character to continue to hold broadcast licenses. At a minimum, the evidence
raises factual questions that can be resolved only through a factual hearing, as CREW has
requested.

ARGUMENT

1. The Petition Rests On Admissible Facts That Raise Issues
The Commission Can Resolve Only Through A Hearing.

In its petition, CREW and the individual petitioners (“CREW” or “petitioners”)
acknowledged Commission precedent disfavors the use of newspaper articles in considering a
petition to deny a license renewal. Nevertheless, as CREW explained, ignoring the wealth of
reports about the illegal activities of News Corp. subsidiaries and the manner in which Rupert
Murdoch has injected himself directly into the operation of Fox over a lengthy period of time
would work a great miscarriage of justice on the broadcast public, especially where corroborating
evidence is readily available to the Commission through an evidentiary hearing.?> Fox’s response
essentially asks the Commission to bury its proverbial head in the sand and act as if News Corp.
subsidiaries have not been under investigation for a number of years, top News Corp. officials
have not been charged with illegal acts in the conduct of their media responsibilities, and James
and Rupert Murdoch have not been directing their media conglomerate here and abroad. Surely
Commission rules do not require it to be deaf, dumb, and blind.

Moreover, CREW’s petition also rests on evidence that bears all the hallmarks of

> Petition to Deny License Renewals And For Other Relief Of Citizens For Responsibility And
Ethics in Washington, Melanie Sloan And Jeremy Miller (“Pet.”), p. 13.

3



“adjudicative facts” admissible under Rule 201 of the Federal Rules of Evidence. This evidence
includes deposition testimony offered under oath as part of an inquiry into the phone-hacking
scandal committed by News Corp. that was led by Lord Justice Leveson in Great Britain
(“Leveson Inquiry”), and the report of an investigation conducted by the House of Commons
Culture, Media and Sport Committee that also included testimony adduced under penalty of
perjury (House of Commons, Culture, Media and Sport Committee, News International and
Phone-hacking, 2010-11, HC 903-I) (“House of Commons Report”). The facts gathered from
both of these governmental inquiries are from sources “whose accuracy cannot reasonably be
questioned,” whether or not the Commission agrees with their conclusions. As the notes to Rule
201 explain, “[t]he usual method of establishing adjudicative facts is through the introduction of
evidence, ordinarily consisting of the testimony of witnesses.” Fed. R. Evid. 201 advisory
committee’s note (emphasis added). That is precisely what CREW has offered here.

The best Fox can muster in response is the charge that the House of Commons Report
was issued by “a sharply-divided Parliamentary committee” that resulted in a “sharply-divided

294

vote.” This division, while possibly reflecting something about the composition of the

Committee, had no impact on the evidence itself.’ Fox argues further the Commission should

3 Fed. R. Evid. 201.
* Opposition of Fox Television Stations, Inc. (“Oppos.”), pp. 6, 8.

> Relying on this faulty logic, Fox points to the conclusion of Ofcom, the agency that regulates
the communications industry in the United Kingdom, as support for its contention the
Commission here should ignore the evidence in the Leveson Inquiry and House Commons
Report. Oppos. at 8. Yet Ofcom fully considered all of this evidence, and while it “did not treat
the Parliamentary committee report as an ultimate adjudication” on the merits of the claims
before it, id., it certainly considered the evidence the report contains in reaching its decision.
That is all CREW asks this Commission to do.



not consider this evidence because it does not come from “an adjudication of any kind.””® But
this misapprehends Rule 201, which applies to facts that “can be accurately and readily
determined from sources whose accuracy cannot reasonably be questioned,”” not to those arising
only from a formal adjudication.

The cases Fox cites also offer no basis to reject the evidence proffered by CREW, as they
stand for the unremarkable proposiﬁon that “legal arguments” are not adjudicative facts,® and that
cases involving “different parties and different factual situations” are not comparable.’

Finally, Fox’s opposition demonstrates that key facts are in dispute, requiring a factual
hearing for resolution. Specifically, Fox asserts News Corp. should be excused here because it

cooperated extensively with U.K. police and other officials and

has voluntarily provided to authorities a tremendous amount of

information, some of which has proved critically important in

the U.K. police’s investigation of wrongdoing.
Oppos. at 21. Fox ignores the conduct that led to investigations of News Corp. in the first place
and instead, as further evidence of News Corp.’s purportedly acceptable character, relies on
remedial steps it claims News Corp. has taken and its alleged “full cooperation with all
investigations.” Id. at 21-22. While Fox has provided no support whatsoever for these attorney-

generated claims, even if supported they reveal a factual conflict that can be resolved only

through a hearing before the Commission.

¢ Oppos. at 8.
7 Fed. R. Evid. 201(b)(2).

S See, e.g., In re Western Communications, Inc., 59 F.C.C.2d 1441, 1455 (1976), reversed on
other grounds, 489 F.2d 594 (D.C. Cir. 1978).

*Id.



Moreover, the evidence paints a decidedly different picture of the Murdochs than the
Opposition suggests. Far from “cooperat[ing] extensively,” Rupert and James Murdoch went to
great lengths initially to cover up the phone hacking scandal. Following convictions of several
people involved in the scandal, News Corp. made a number of key assertions later proven to be

292

untrue, including: (1) that “one ‘rogue reporter’” alone was responsible for the phone hacking
working with a private detective; (2) that News Corp. had “thoroughly investigated” the phone
hacking affair on three separate occasions and found “no further evidence of wrongdoing”; (3)
that the phone hacking occurred only during the period 2005-2006; and (4) the “potentially
illegal intrusion was limited to phone-hacking, and confined also to the News of the World
among News International’s newspaper titles.” House of Commons Report, § 18. Each of these
assertions was decidedly false. Id.

Similarly, Rupert and James Murdoch relied on the supposedly “clean bill of health”
provided them by an outside law firm, Harbottle & Lewis LLP, they claimed had been hired “‘to
find out what the hell was going on.”” Id., ] 54, 55. According to the Murdochs, they relied on
a letter from the firm clearing News Corp. and its subsidiary News International Limited, they
characterized as “‘one of the pillars of the environment around the place that led the company to
believe that all of these things were a matter of the past and that new allegations could be
denied.”” Id. These claims also were false. The letter from Harbottle & Lewis did not give the
Murdochs a “clean bill of health,” and did not “draw any conclusions about the existence or

otherwise, of evidence of any form of criminal activity other than phone-hacking.,” Id. at q 55.

Instead, in a “tightly worded” letter,'® Harbottle & Lewis opined only on the task to which it was

' House of Commons Report, § 55.



assigned:

look[ing] for evidence . . . suggesting either that certain named

individuals knew of and supported Mr. Goodman’s involvement

in phone hacking activities, or that others at The News of the World

were also carrying out phone hacking activities.
Letter from Harbottle & Lewis LLP to John Whittingdale, OBE MP, Chairman, House of
Commons Culture, Media and Sport Select Committee, August 11, 2011, q 8 (attached as Exhibit
A). The firm, however, “was not retained to look for evidence of wider criminal activities and
did not do so.” Id. In short, once caught the Murdochs and News Corp. engaged in containment,
not cooperation, and did everything they could to tamp down the investigation, including limiting
what their lawyers could review.

Fox makes another factual assertion about the level of independence between News

Corp., its foreign subsidiaries, and Fox and asks the Commission to conclude from this they are
separate legal entities with individual conduct that cannot be attributed in any way to Fox.
Oppos. at 19-21. This assertion raises critical factual issues about the extent of control News
Corp. and Rupert and James Murdoch have exercised over Fox, the extent to which the corporate
culture News Corp. has cultivated abroad in its other subsidiaries is present here, and the extent
to which the behavior of other News Corp. subsidiaries and News Corp.’s role in that behavior is
predictive of what we can expect from Fox in the United States. All of these questions can be
resolved only through a factual hearing. See 47 U.S.C. § 309(e) (requiring Commission to

designate an application for hearing where “a substantial and material question of fact is

presented.”).



2. CREW And The Individual Petitioners Have Met Their Burden Of
Establishing Their Standing.

In their petition, CREW and the individual petitioners demonstrated standing to bring this
petition as individuals within the viewing area who have watched the programming of the three
challenged licensees. Declarations accompanying the petition explain how Fox’s inability to
meet the character requirement for its licensees means Fox cannot be expected to operate its
television stations consistent with the requirements of governing communications laws, FCC
rules, and policies. See Exhibits A and B to Pet. (Declarations of Melanie Sloan and Jeremy
Miller).

In response, Fox misconstrues the nature of and basis for CREW’s standing as well as
that of the two individual petitioners. CREW is not a member organization, nor is it claiming
standing on behalf of members. See Oppos. at 9 (mischaracterizing CREW as “an organization
with members” and faulting CREW for not showing how its members “would be harmed by
grant of the renewal applications.”). CREW’s standing is based on the fact that Melanie Sloan,
its executive editor, has appeared on Fox’s WTTG station four times on behalf of CREW,!! and
CREW relies on programming content of news stations like those run by Fox to keep current on
events relevant to CREW’s mission.”> CREW has asserted harm from Fox’s failure to meet the
character requirement of all licensees because, as a direct result, CREW ‘“‘cannot rely on the

quality and content of Fox broadcasts or that they will comply with the law.”"* Similarly, the two

' See Declaration of Melanie Sloan, 4 (Exhibit B to Pet.).
2 Id. at§ 5. See also Declaration of Jeremy Miller, 9 2 (Appendix B to Pet.).
" Declaration of Melanie Sloan at § 6; Declaration of Jeremy Miller at q 3.

8



individual petitioners claim standing as viewers of the three Washington, D.C. and Maryland Fox
stations seeking license renewal based on allegations of harm flowing from” the depriv[ation] of
broadcasting provided by a licensee of good character” the Communications Act guarantees.'*
The Commission and the courts have long recognized viewers like the petitioners here

have standing to vindicate the public interest embodied by requirements like the character
requirement at issue. In explaining why representatives of the licensing public had standing to
intervene in a license renewal proceeding, the D.C. Circuit stated:

These individuals and organization represent the total audience,

not merely one part of it, and they assert the right of all

listeners, regardless of race or religion, to hear and see

balanced programming on significant public questions . . .

and also their broad interest that the station be operated in

the public interest in all respects.
Olffice of Commc’n of the United Church of Christ v. FCC, 359 F.2d 994, 999 (D.C. Cir. 1966)
(“UCC”) (emphasis added). Accordingly, these “spokesmen for the listeners” had standing to
oppose the renewal application of a television statio, because granting them standing met the
“need . . . to provide a means for reflection of listener appraisal of a licensee’s performance as
the performance meets or fails to meet the licensee’s statutory obligation to operate the facility in
the public interest.” Id. at 1002, 1006.

Here, too, CREW and the individual petitioners are stand-ins for the entire viewer

audience, representing the public interest in having Fox comply with the character requirement

the statute commands. When the Commission initiated a written character policy in 1981, it

made clear it was building on “the concept of the broadcaster as a public trustee, held to a high

' Id. at § 4; Declaration of Melanie Sloan at 4 7.

9



standard of conduct in its fiduciary relationship with its community of license.” In the Matter of
Policy Regarding Character Qualifications in Broadcast Licensing, 87 F.C.C.2d 826, 840 (1981)
(“1981 Policy”). Consequently, CREW and the individual petitioners, who are within the
“community of license” of the three Fox stations, have a fiduciary relationship with those stations
that supports their standing to petition to have the license renewal applications denied. In this
way, petitioners seek to vindicate the interests of the public at large, an interest that confers
standing on them.

Further, in explaining its character policy as modified in 1986, the Commission expressly
made the link between “the public interest standard embodied in the Communications Act” and
the character requirement of that law. In the Matter of Policy Regarding Character
Qualifications in Broadcast Licensing, 102 F.C.C.2d 1179, 1190 (1986( “1986 Policy”). And in
the 1991 revisions to its character policy, the Commission stressed “character is essentially a
matter of an applicant’s basic qualifications.” In the Matter of Policy Regarding Character
Qualifications in Broadcast Licensing, 6 F.C.C. Red 3448, 3450 (1991) (“1991 Policy”). Asa
necessary corollary, the serious questions petitioners have raised here about the character of the
three Fox stations at issue strike at the core of the stations’ basic qualifications to continue to
hold broadcast licenses. The public interest in this matter clearly is at an apex, reinforcing the
critical role CREW and the individual petitioners are playing as stand-ins for that interest, and
the harm petitioners and the pﬁblic will suffer if Fox’s applications are granted, notwithstanding
their failure to satisfy the character requirement.

In an effort to avoid the clear impact of the judicially recognized viewer standing, Fox

argues petitioners lack standing because their petition is not based on any of the stations’ “actual

10



broadcast performance.” Oppos. at 10. There is no support, however, for interpreting the
concept of broadcast standing so narrowly. Indeed here, as in UCC, the nature of the interest
petitioners seek to advance and the harm they seek to avoid is, unlike a complaint about a
specific broadcast performance, “inherently future oriented.” Branton v. FCC, 993 F.2d 906, 910
(D.C. Cir. 1993) (explaining why plaintiffs in UCC had standing). The character requirement is
a way to look at a range of conduct in the past as predictive of the ability of a licensee to comply
in the future with the Communications Act and implementing FCC rules and regulations.'
Accordingly, character claims like those petitioners bring here in a petition to deny a license
renewal application will differ fundamentally from a complaint that a specific broadcast
performance did not comply with law. But that difference, as case law teaches, does not mean

petitioners objecting to a license renewal on character grounds lack standing to sue.'®

1% In a reductionist manner, Fox tries to dismiss such claims as nothing more than asserting
petitioners “do not trust Fox to comply with the law.” Oppos. at 10. But that is not what
petitioners have claimed as their injury. Rather, petitioners have claimed Fox cannot satisfy the
character requirement’s basic qualification to be a broadcast licensee. Therefore, petitioners and
the public at large are harmed by a licensee that fundamentally does not operate in the public
interest. Further, because the character requirement is predictive in nature, it essentially is an
inquiry about whether, lacking character, a licensee can be expected to comply with its legal
obligations in providing services to the broadcast public. See, e.g., 1981 Policy at 846 (“For an
existing broadcaster, the best predictor of future service is the applicant’s past service as a
broadcast licensee.”).

1® Rainbow/PUSH Coalition v. FCC, 330 F.3d 530 (D.C. Cir. 2003), cited by Fox is inapposite.
The plaintiffs there were attempting to ground their standing in harm allegedly flowing from the
Commission’s failure to regulate a broadcaster in the plaintiffs’ listening area. The court found
the alleged harm to be both too speculative and not sufficiently concrete. Id. at 545. But the
court did not repudiate its holding in UCC that standing may be accorded to listeners seeking to
vindicate the public interest. Id. at 543. Here, unlike Rainbow/PUSH, petitioners are not
complaining about the Commission’s failure to take a specific enforcement action, nor do they
seek to vindicate personal interests. As in UCC, petitioners will be injured should the
Commission grant the renewal licenses because the public will be subject to a licensee that does
not meet the fundamental prerequisites for holding a broadcast license, prerequisites established

11



3. The Commission Has Clear Authority To Evaluate The Character Of
Licensees In Considering Their Applications For License Renewal.

Fox makes the extraordinary and completely unsupportable claim that the Commission
cannot even evaluate claims that Fox lacks the requisite character to continue to hold broadcast
licenses in the context of a petition to deny renewal. Pointing to the text of section 309(k) of the
Communications Act, Fox claims the Commission is limited to considering only whether a
specific station “has served the public interest through its programming and service to its
community and whether there have been violations . . . of the Act or the Commission’s rules and
regulations,” a limitation it claims excludes consideration of character. Oppos. at 12.

Nothing could be farther from the truth. First, Fox has placed a gloss on section 309(k)
that the language of that provision cannot support. Moreover, the Commission’s character policy
was designed, in part, to address the issue of character with respect to existing broadcasters by
looking at their “past service” as “the best predictor of future service.” 1981 Policy at 846. As
part of that process, where the Commission has “reason to believe an applicant cannot be
expected in the future to fulfill its obligations as a broadcast licensee, its application should be
denied.” Id. at 845. Indeed, the Commission expressly has eschewed treating “new nonlicensee
applicants differently than existing broadcasters with regard to the scope of consideration given
non-FCC misconduct.” 1986 Policy, p. 1206. Fox’s suggestion that character cannot even be
considered as part of the renewal process simply cannot be squared with this intent. Even more
significantly, the Commission “enjoys broad discretion ‘both to define the public interest and to

determine what procedures best assure protection of that interest.””” 1986 Policy at 1188. That

to protect the public interest.

12



broad discretion clearly includes considering character in deciding whether to grant or deny
Fox’s license renewal applications.

At bottom, Fox seeks to read the character requirement out of the statute altogether,
claiming only program-specific claims are relevant to whether its renewal petitions should be
granted. But neither the statute nor Commission policies implementing the statute support such a
crabbed approach, which would rob the Commission of the ability to address a requirement going
to Fox’s “basic qualifications.” 1991 Policy at 3450.

4. The Evidence Here Of Egregious And Conscience-Shocking Misconduct

Bears Directly On Fox’s Character And Warrants A Hearing To Consider
Whether Fox Should Continue To Hold Broadcast Licenses.

Following a strategy of ignoring the statute and current Commission policy, Fox devotes
much of its opposition to arguing that the extensive allegations concerning News Corp. and its
subsidiaries, as “unadjudicated non-FCC misconduct,”'” have no relevance here. As explained
herein and in the Petition, character goes to the heart of an applicant’s qualifications, and the
evidence of misconduct here is egregious and conscience-shocking.

To be sure, Commission policy on character states it is generally “appropriate to refrain
from making licensing decisions based on mere allegations of relevant non-FCC misconduct,”
and that the Commission “will generally await the decision by the ultimate trier of fact before
taking any additional action.” 1990 Policy at 3252-53. At the same time, however, the

Commission has retained the discretion to consider allegations “so egregious as to shock the

conscience and evoke almost universal disapprobation . . . even prior to adjudication by another

17 Oppos. at 13.

13



body.” 1986 Policy at 1205 n.60; see also 1990 Policy at 3252 n.5."® As set forth in the petition,
the misconduct here rises to the level of conscience-shocking and warrants consideration now,
while Fox’s renewal petitions are pending. See Pet. pp. 15-33.

Thus, while Fox cites to a number of decisions refusing to consider unadjudicated claims,
those decisions do not apply here where the basis for the petition rests on a pattern of egregious
conduct. Moreover, many of those cases are readily distinguishable on their face. For example,
in In re Stockholders of Renaissance Comunic’n Corp., 12 F.C.C. Red 11866 (1997), cited by
Fox (Oppos. at 13 n.41), the Commission noted an absence of non-FCC misconduct “that we
would deem relevant to Renaissance’s qualifications.” Id. at 11870. Here, by contrast, CREW
has presented a wealth of evidence directly relevant to Fox’s character and, therefore, its
qualifications to continue to hold broadcast licenses. Similarly, in In re Comcast Corp., 26
F.C.C. Rcd 4238 (2011), also cited by Fox (Oppos. at 14 n. 40), the Commission found the
dispute before it did not even call into question the character qualifications of Comcast, id. at
4351, a markedly different situation than that presented here. And in In re AT&T Wireless
Services, Inc., 19 F.C.C. Red 21522 (2004), on which Fox relies (Oppos. at 14 n.40), the
Commission confirmed the discretion it has to consider non-FCC misconduct on a case-by-case
basis. Id. at 21549. See also In re ACT Licensee, Inc.,22 F.C.C. Red 18535, 18539 (2007)
(cited at Oppos. p. 15) (Commission refused to designate a renewal application for hearing

because “[t]here is no finding that the wrongdoing had any connection with or effect on the

'® Throughout its opposition, Fox ignores this caveat, relying exclusively on the Commission’s
general policy not to rely on non-FCC conduct not yet fully adjudicated. But the Commission is
bound by its policy especially where, as here, the facts establish a pattern of conduct so egregious
that to await full adjudications of all pending and anticipated claims would work a severe
injustice on the public.

14



licensee.”).

Here, contrary to the claims of Fox, petitioners are not asking the Commission to interpret
statutes for which it has no expertise or make value judgments about conduct having no bearing
on Fox’s licensing function. See Oppos. at 15-16. Instead, petitioners have put before the
Commission evidence of longstanding and persistent conduct that under any system — be it the
United Kingdom or the United States — would be viewed as conscience-shocking. It is difficult,
if not impossible, to imagine a society that would condone illegally tapping the phone of a
murdered young girl, thereby fostering the notion she was still alive, to gain a competitive
advantage in the newspaper business. Similarly, bribing police officers for information is just as
illegal and conscience shocking in the United States as it is in England.” News Corp.
subsidiaries, under the leadership and with the participation of Rupert and James Murdoch, have
crossed the line between sensational journalism and illegal and morally reprehensible conduct. It
does not take an expert to conclude that journalistic misconduct of this magnitude relates directly
to the broadcast licensing function of Fox, as a wholly owned subsidiary controlled by News
Corp.

At the same time Fox asks the Commission to ignore News Corp.’s non-FCC
misconduct, Fox also asks the Commission to adopt the findings of Ofcom that British Sky
Broadcasting Limited (“BSkyB”), in which News Corp. owns approximately 40% of the issued

shares, satisfies the “fit and proper person” requirement of all British licensees. See Oppos. at

¥ In fact, Mr. Murdoch has admitted the Department of Justice is investigating whether News
Corp. violated the Foreign Corrupt Practices Act. See In the Matter of the Leveson Inquiry into
the Culture, Practices, and Ethics of the Press, Witness Statement of Keith Rupert Murdoch,
179, April 12, 2012 (Exhibit NN to Pet.).

15



16-17. With no support or analysis, legal or other\&ise, Fox claims the “fit and proper” standard
“is akin to the Commission’s ‘character’ evaluation.” Id. at 16. The Commission, however,
cannot simply take this at face value. More to the point, as a 40% News Corp. owned subsidiary,
BSkyB stands in a decidedly different relationship to its parent than does Fox, which is 100%
owned by News Corp. and for which there is evidence of the substantive role Rupert Murdoch
has played in Fox’s day-to-day operations, including programming decisions. See Pet. at pp. 11-
15.

But while the Commission has no basis to conclude the “fit and proper” standard is on all
fours with its character requirement, the Ofcom report is instructive here. Ofcom considered all
of the evidence Fox argues the Commission should ignore, concluding it was “capable of being
relevant to the fitness and propriety of a broadcaster, notwithstanding the fact that such
wrongdoing was not related to the performance of broadcasting functions.” Decision Under
Section 3(3) of the Broadcasting Act 1990 and Section 3(3) of the Broadcasting Act 1896:
Licenses Held by British Sky Broadcasting Limited (“Ofcom Report”), 9 8 (Exhibit B hereto).
Further, Ofcom deemed the conduct and character of Rupert and James Murdoch as relevant to
the inquiry before it, given their role in BSkyB’s parent company and News Corp.’s part
ownership of BSkyB. Id.,§ 11. And its conclusions were hardly a ringing endorsement of the
Murdochs; Ofcom questioned the competence of James Murdoch “in the handling of these
matters, and his attitude towards the possibility of wrongdoing in the companies for which he
was responsible.” Id. at q 36.

In the final analysis, while the Ofcom report has some relevance here, it does not bind this

Commission. Further, it reinforces the point that without a full evidentiary hearing and

16



consideration of all the evidence, the Commission is not in a position to determine whether Fox
possesses the requisite character to continue to hold broadcast licenses.

Finally, Fox argues drug trafficking and child molestation comprise the only “egregious”
non-adjudicated conduct the Commission can consider. Oppos. at 18. To the contrary, the
Commission has expressly refused to define the universe of egregious conduct, instead making
clear it would approach this issue in the context of “a specific application involving specific
misconduct.” 1986 Policy at 1205 n.60.

5. Fox’s Attempts To Distant Itself From News Corp. And The Conduct Of
Other News-Corp. Owned Subsidiaries Cannot Succeed.

Throughout its opposition, Fox attempts to distance itself from News Corp., which is
understandable given the egregious conduct of its parent. Commission policy, however, compels
consideration of News Corp.’s conduct. See 1986 Policy at 1219:
[I]f a close ongoing relationship between the parent and the sub-
sidiary can be found, if the two have common principals, and if
the common principals are actively involved in the day-to-day
operations of the broadcast subsidiary, we will then consider the
significance of the relationship of the non-FCC misconduct to
the operation of the broadcast subsidiary.

The petition details how each of these requirements has been met. See Pet. at 11-15.

Fox offers nothing to counter this evidence beyond calling “the existence of a close
relationship between Fox and News Corp.” a “total non-sequitur.” Oppos. at 20. Name calling
cannot substitute for evidence. Equally unavailing is Fox’s suggestion, unsupported by any
evidence, that Fox and News Corp. have “very different functions and purposes, notwithstanding

the parent-subsidiary relationship.” Id. at 21 (citation omitted). Bald assertions provide the

Commission no basis to reject the evidence CREW has proffered.

17



Moreover, as even Ofcom recognized, the conduct of News Corp. and James and Rupert
Murdoch bear directly on a subsidiary like Fox, particularly where Fox is 100% owned by News
Corp. and Rupert Murdoch has for years injected himself into the day-to-day operations of Fox.

Finally, Fox attempts to counter the evidence in the Petition with statements about the
level of News Corp.’s cooperation with British authorities and the corrective measure News
Corp. purportedly has taken. See Oppos. at 21-22. As discussed above, these statements not
only are false, but they are no substitute for the evidence Fox must now muster to counter the
wealth of evidence CREW has offered and the clear implication of that evidence, namely that
News Corp. has misled, if not lied to investigators and perpetuated a culture throughout its media
empire that tolerated, if not encouraged, egregious and conscience-shocking behavior.

CONCLUSION

The Commission now faces a choice: ignore the pattern of conduct News Corp. has
exhibited again and again with respect to its subsidiaries, conduct that has spilled over into the
United States, or look more carefully at the evidence through a hearing designed to resolve the
issue of Fox’s character, a fundamental prerequisite for every broadcast licensee. The
Commission has reserved to itself the discretion to consider unadjudicated conduct that rises to
the level of egregious and conscience-shocking. Petitioners respectfully submit this is such a
case. Accordingly, the petition should be granted and the Commission should schedule a hearing
at the earliest opportunity pursuant to 47 C.F.R. § 1.253.

Respectfully submitted,

b

4

18



Anne L. Weismann

Melanie Sloan

Citizens for Responsibility and Ethics
in Washington

1400 Eye Street, N.W., Suite 450

Washington, D.C. 20005

(202) 408-5565

Attorneys for Petitioners

19



CERTIFICATE OF SERVICE
I hereby certify that on this 9th day of October, 2012, true and correct copies of the
foregoing Reply in Support of Petition to Deny License Renewals were served by hand-delivery
on the following:

Antoinette Cook Bush

Joshua Gruenspecht

Skadden, Arps, Slate,
Meagher & Flom LLP

1440 New York Avenue, N.W.

Washington, D.C. 20005

William T. Lake

Barbara A. Kreisman

Federal Communications Commission
Media Bureau

445 12™ Street, S.W.

Washington, D.C. 20554

Anne L. Weismann

20



REPLY EXHIBIT A



Harbottle & Lewis

QOur Ref: 268/159/213

Your Ref:
Harbottle & Lewis LLP
Hanover House
14 Hanover Square
London W1S 1HP
v T +44 (020 7667 5000
John Whittingdale OBE MP F +44 (0)20 7667 5100
Chairman . ! www.harbottle.com
House of Commons Culture, Media and Sport Select Committee Dx: 44617 Mayfair
House of Commons
7 Milibbank

London SW1P 3JA

By Hand and By Email: cmscom @ parliament,uk

11 August 2011

Dear Sir
News International
Thank you for your letter of 29 July 2011.

As you know, we have received a limited waiver of confidentiality and legal professional
privilege from News International Limited (“News International”’) (we were not instructed by
News Corp) so as to allow us to respond fc your questions and those of The Rt Hon Keith
Vaz MP of the Home Aifairs Committee (“‘HAC”"). We have now also had the meeting with
the Metropolitan Police Service which was foreshadowed in our letter of 28 July 2011. The
purpose of that meeting was to ensure that the release of information and documentation
from our file would not prejudice their ongoing criminal investigation. They have indicated
that they are content for us to provide the response attached to this letter subject to the
redaction of certain names.

We have been requested by the Metropolitan Police not to include any reference at all to the
contents of the emails which this firm reviewed in 2007 at the present time. This is not (for
the avoidance of doubt) because those emails are being kept secret: full copies of the
materials which the firm preserved in 2007 have been passed by us to the Metropolitan
Police. Rather, it is because we have been advised by the police that it is essential to
preserve the integrity of their criminal investigation that these emails are not released into
the public domain at present.

Subject to the above, we are therefore now in a position to provide you and the HAC with a
response to your questions.

We have, as requested, reconsidered the letter of 28 May 2007 (not 27 May 2009) which we
understand was provided to the Committee by News International in 2009.

We have set out a very full answer to your questions and those of the HAC in the attached
response document. The response document sets out in detail the background to our
retainer and the work carried out as well as our comments cn a number of matters. This is
necessary in order to give a full response to your questions and to set our answers in the
proper context.

42039031

Harbottie & Lewis LLP s a linited lizoility partniershi registared in England Iragistared number OC304854) and is regulated by the Slicitors Regulation Authority. A list of members' names and iheir professional qualiiications may be inspecied
at out ragistered office, Hanover House, 14 Harover Square, Lendon WIS 1HP, England. Any reference to & Partner in: relation 1o Harboltle & Lewls LLP meens a member, consuttant or employes with equivalent standing or quatfications.

Auiharised end ragidatad by ths Fiancid Servecs Auhering




Page 2

John Whittingdale OBE MP

11 August 2011

We set out below a brief response to the questions appended to your letter (our cross
references to paragraph numbers are to paragraphs in the attached response document).
However, we would urge you to consider the full detail as set out in the response document.

1.

When was Harbottle & Lewis first instructed in respect of matters concerning
alleged or suspected phone-hacking?

Lawrence Abramson, then a partner in the firm, was contacted by Jon Chapman,
Director of Legal Affairs at News International, by telephone on 9 May 2007. There is no
note of the conversation on the file, but Mr Chapman then sent instructions to Mr
Abramson by email on 10 May 2007. This email and the fax which followed it on the
same day are at Appendix B of the response document. The instructions were limited to
assisting News International in handling an internal appeal by Clive Goodman against his
dismissal (please see paragraphs 6-13 of the response document), and were not
instructions to conduct the longer and more detailed exercise apparently carried out by
another firm, Burton Copeland (please see paragraphs 16-18 of the response
document).

Were these instructions given on behalf of News International Ltd, News Group
Newspapers Ltd, or on behalf of both?

These instructions were given on behalf of News International Limited, of which Mr
Chapman was Director of Legal Affairs.

Please could you provide details of the instructions, including a copy of any
document in which the instructions were reduced into writing.

The email of instruction of 10 May 2007 and the fax which followed it on the same day
are at Appendix B of the response document. The instructions are described in
paragraphs 5h and 5i and 6 to 13 of the response document. Certain names have been
redacted from both at the request of the Metropolitan Police. They were the names of
other individuals at The News of the World.

Which individual gave the instructions on behalf of News International Ltd/News
Group Newspapers Lid, and to which individual at Harbottle & Lewis were the
instructions addressed?

The instructions were given by Mr Chapman to Mr Abramson.

Please supply details of Harbottle & Lewis’s primary point of contact at News
International Ltd/News Group Newspapers Lid. You have explained in your letter
of 20 July to the Chairman that Mr Lawrence Abramson acted in this matter on a
retainer from News International. Please confirm whether or not any other
member of your firm was involved in preparing advice under this retainer, and
please identify any such person.

The firm’s primary point of contact at News International was Mr Chapman. There was
also some contact with Daniel Cloke, News International’s Group Human Resources
Director. Mr Abramson was the primary point of contact at the firm and was the only

42039031



Page 3
John Whittingdale OBE MP

11 August 2011

partner involved in the review of the emails, for which he used a team of two paralegals
and a trainee salicitor (please see paragraph 5k of the response document).

6. What description of the emails provided was supplied to Harbottle & Lewis by
News International Ltd/News Group Newspapers Ltd? Please supply a copy of
any relevant letter or communication from the Correspondence File mentioned in
your letter of 20 July.

The description of the emails was set out in the original instruction which we received
from News International in the email of 10 May 2007 at Appendix B of the response
document.

7. Please indicate whether Harbottle & Lewis became aware at any time that the
documentation supplied was incomplete and, if so, please describe in what way it
was incomplete. -

For the purposes of its exercise, the firm was given remote electronic access to emails
on News International’s server rather than being supplied with paper copies. The firm
was therefore given instructions as to how to access “the Public Folder within the News
International MS Exchange email system”. The emails which the firm was asked to
review were contained in five sub-folders within the system. It seems that electronic
access was not entirely straightforward: some emails appeared only in cut off form and
there was difficulty in (for example) opening attachments to emails. Presumably for
these reasons, the file shows that News International (Mr Lowndes) printed off some
emails and sent them to the firm in hard copy by courier on 16 or 17 May 2007. (Even
then some of the emails appeared only in cut off form.} (Please see paragraphs 5k to |
of the response document.)

8. Please indicate whether any particular type of aclivity was excluded from the
scope of the investigation commissioned from Harbottle & Lewis.

The firm was instructed only to look for evidence (in five sub-folders provided by News
International) suggesting either that certain named individuals knew of and supported Mr
Goodman’s involvement in phone hacking activities, or that others at The News of the
World were also carrying out phone hacking activities. It was not retained to look for
evidence of wider criminal activities and did not do so.

9. Did the investigation extend to other individuals at the newspaper, for instance
Neville Thurlbeck and Ross Hindley/Hall if nof, why not?

We are not at present able to answer this question, at the request of the Metropolitan
Police.

10. Please describe any additional documentation requested by Harbottle & Lewis in
connection with their investigation.

We did not request any further documents, because the task which Mr Abramson was

asked to perform was confined to a review of the emails on the five sub folders on the
News International email system.

4203903-1



Page 4

John Whittingdale OBE MP

11 August 2011

11.

12

13.

14.

15.

Please set out what advice was given orally, by whom, to whom, and when.

We cannot answer this question because any oral advice to News International was
provided, during the time period 10 May — 29 May 2007, by Mr Abramson who left the
firm on 30 May 2010. He is now a partner at Fladgate LLP.

Please set out what advice was given in writing, by whom, to whom, and when.

The only written advice was the letter of 29 May 2007, the production of which is
described in the response document (please see paragraphs 5n to r of the response
document).

Please confirm whether or not the documents provided to Harbottle & Lewis
provided any grounds for reasonable suspicion that a criminal act might have
been or might be committed by an employee or director of News International Lid
or of News Group Newspapers Ltd, and if so, what advice was given by Harbottle
& Lewis?

As explained above, at the request of the Metropolitan Police, we are not in a position to
comment on the content of the emails in question.

Please confirm when Mr Abramson closed his file and retained it in archived
storage. Please also confirm whether or not the contents of the file retrieved from
the archive earlier this year are the same as those of the file closed by Mr
Abramson.

The file went into archive storage with an external storage company, Restore, on 10
November 2008. It was not until 25 March of this year when the firm was asked by News
International’s then solicitors, Burton Copeland, to provide papers from the file that it was
retrieved from archive. We have no reason to believe that the file which went into
storage in November 2008 did not contain the same documents as the file retrieved from
storage in March 2011. (Please see further paragraph 22 of the response document.)

Please set out any matters in respect of which Harbottle & Lewis believes that this
Cuiture, Media and Sport Select Committee or its predecessor may have been
given misleading, or inaccurate information about the review undertaken by
Harbottle and Lewis.

We refer the Committee to paragraphs 14 to 18 of our response document.

We trust that this letter and the enclosed response document cover in full all of your
questions to this firm (within the confines of what may be said pending the criminal
investigations). However, if we can assist the Committee any further, please let us know.

Yours faithfully
Loty xhons K51~

Harbottle & Lewis LLP

4203903-1



REPLY EXHIBIT B



NON-CONFIDENTIAL

DECISION UNDER SECTION 3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1990 AND SECTION
3(3) OF THE BROADCASTING ACT 1996: LICENCES HELD BY BRITISH SKY
BROADCASTING LIMITED )

Legal framework

1. A provider of any “relevant regulated television service” must hold a licence under the
Broadcasting Act 1990 (the “1990 Act”) or the Broadcasting Act 1996 (the “1996 Act”)".
Depending on the type of television service in question, a provider may be licensed
under either the 1990 Act or the 1996 Act. British Sky Broadcasting Limited (“Sky”) holds
licences of various kinds under each of these Acts.

2. Under s.3(3) of each of the 1990 Act and the 1996 Act, Ofcom:

(a) shall not grant a licence to any person? unless satisfied that the person is a fit
and proper person to hold it; and

(b) shall do all that they can to secure that, if they cease to be so satisfied in the
case of any person holding a licence, that person does not remain the holder of
the licence.

3. Therefore, Ofcom has an ongoing duty to remain satisfied that broadcast licensees are fit
and proper.

4. For its assessment of whether Sky remains fit and proper to hold broadcast licences,
Ofcom has been considering the implications of information that has become available
regarding unlawful activities at newspapers owned by News Group Newspapers Limited
(“NGN”)®. This document sets out Ofcom’s findings in relation to that question, on the
evidence available to date.

5. As Ofcom’s duty to be satisfied that licensees remain fit and proper is ongoing, should
further material evidence become available, Ofcom would need to consider that evidence
in light of its duty.

Process

6. Ofcom reached a provisional decision at a board meeting held on 10 July 2012. That
provisional decision was sent to Sky, Sky plc and to James Murdoch on 30 July 2012.
Sky provided written submissions on the provisional decision on 22 August 2012. James
Murdoch provided written submissions on 17 August 2012 and 13 September 2012.
Ofcom has considered their submissions and has taken them into account in reaching its
final decision.

7. Certain information has been redacted from this decision in order to avoid any prejudice
to ongoing criminal proceedings. The redactions are marked.

'Section 13(1) of the 1990 Act. A “relevant regulated television service” is a service regulated by
Ofcom under s.211 of the Communications Act 2003.

% A “person” may be any legal person, which would include an individual and a corporation. In this
case, the licensee is the company British Sky Broadcasting Limited.

*NGNis a wholly-owned subsidiary of Ni Group Limited, formerly known as News International. NI
Group Limited is wholly controlled by News Corporation, Inc.



NON-CONFIDENTIAL

The relevance of events at NGN to Sky's fitness and properness

8.

10.

1.

We consider that wrongdoing of the kind alleged to have taken place at the newspapers
owned by NGN is in principle capable of being relevant to the fithess and propriety of a
broadcaster, notwithstanding the fact that such wrongdoing was not related to the
performance of broadcasting functions. If a broadcaster's fitness and propriety were
measured only by reference to its performance or conduct as a broadcaster, this would
mean that very serious wrongdoing by the licensee or those who controlled or influenced
it, whatever its nature or gravity, was no impediment to the grant or retention of a licence, .
as long as the wrongdoing was unrelated to the licensee’s broadcasting activities. We do
not consider that this can be right. Ofcom is responsible for protecting public confidence
in broadcasting and the public interest in there being an appropriately rigorous regulatory
regime, through its powers and duties under the statutory scheme established by
Parliament.

To date, there is no evidence that Sky was directly or indirectly involved in any of the
wrongdoing either admitted or alleged to have taken place at News of the World
(*NOTW”) or The Sun. Sky has admitted to some instances of email hacking in two
cases unrelated to the cases alleged to have taken place at NGN. Ofcom is currently
considering these issues under the Broadcasting Code.

In contrast to some other UK regulatory regimes, Ofcom does not have any statutory
responsibility for declaring individuals “fit and proper” (unless they are broadcast
licensees themselves). The behaviour of persons (individuals or corporations) other than
Sky can only be relevant to an assessment of Sky if such persons’ relationship to Sky is
such that Sky’s fithess and propriety is affected by their character and conduct. Since
Sky is a non-natural person, its fitness and propriety may be judged by reference to the
conduct and character of any individual or individuals who exert influence over it. The
conduct and character of any director, of any shareholder with a significant holding, and
of any other person able to exert influence over the company are therefore relevant in
principle to Ofcom’s assessment.

Ofcom has therefore considered whether any such person, exercising a requisite degree
of control over Sky, such that he, she or it exerts influence, has been implicated in, or
tainted by, alleged or admitted wrongdoing or criminality at newspapers owned by NGN,
in a way, or to an extent, which raises questions about Sky’'s ongoing fitness and
propriety. For these purposes, Ofcom considers that the following individuals’ and
entity’s character and conduct are in principle relevant, because they stand in a
relationship to Sky of material influence or control such that they are able to exert
influence over it:

(a) James Murdoch’s conduct and character are relevant because:
()  heis a director of the parent company, British Sky Broadcasting Group plc
(“Sky plc”), which exercises complete control over Sky;
(i) he is a director of News Corporation, which owns around 40% of the issued
shares of Sky plc; and
(i)  the Murdoch family trust owns approximately 38% of the Class B stock of
News Corporation, which owns around 40% of the issued shares of Sky

plc.

(b) Rupert Murdoch’s conduct and character are relevant because:
(i)  heis Chairman and CEO of News Corporation, which owns around 40% of
the issued shares of Sky plc; and



NON-CONFIDENTIAL

(i)  his family trust owns approximately 38% of the Class B stock of News
Corporation, which owns around 40% of the issued shares of Sky plc.

(c) News Corporation’s corporate conduct and character are relevant, in light of
News Corporation’s approximate 40% shareholding in Sky pic.

12. In considering whether Sky remains fit and proper to hold broadcasting licences, Ofcom
has therefore had regard to evidence relating to the conduct or character of these
persons, and to the extent of influence which they exert over Sky.

Evidence

13. Ofcom has had regard to the evidence available from a variety of sources, in particular
evidence that has been:

(a) published by the Culture, Media and Sport Select Committee (“CMSC”);

(b) published by the Leveson Inquiry; and

(c) disclosed to Ofcom by NGN from documents disclosed in the civil litigation®.
James Murdoch®

14. Ofcom considers on the basis of the evidence available to date and for the reasons set
out in this decision that James Murdoch’s conduct in relation to events at NGN
repeatedlg/ fell short of the conduct to be expected of him as a chief executive officer and
chairman®. However, Ofcom considers that the evidence available to date does not
provide a reasonable basis to conclude that James Murdoch deliberately engaged in any
wrongdoing.

Background

15. James Murdoch had no role at NGN or its parent company News International” until
December 2007/January 2008, which was almost a year after the sentencing of Clive
Goodman and Glenn Mulcaire for phone hacking. However, he became Executive
Chairman (of both companies) when the previous Executive Chairman Les Hinton
moved to the Wall Street Journal in January 2008 and he remained in that role at NGN
until September 20118. In addition to his role as Executive Chairman, he acted as chief
executive officer of News International from Les Hinton's departure until at least the end
of June 2009 (when it was announced that Rebekah Brooks would take the role).
Rebekah Brooks' formal start date as chief executive officer of News International was
September 2009. He remained as Executive Chairman of News International until
February 2012.

* In order to equip ourselves with al! information relevant to our duty, Ofcom sought voluntary
disclosure from NGN of certain documents disclosed in the civil proceedings in front of Mr Justice
Vos. NGN provided these documents.

® See paragraph 9(a) for his relevance to Sky.

® James Murdoch was CEO of NGN and News International from Les Hinton’s departure in January
2008 until at least the end of June 2009.

" Now NI Group Limited.

® The date he stood down from NGN.



NON-CONFIDENTIAL

The Taylor settlement

16. In June 2008, James Murdoch authorised the settlement of a claim for phone hacking
brought by Gordon Taylor against NGN. There is conflicting evidence, including on oath,
as to what James Murdoch was actually told at this point about the possibility that News
of the IgVor/d employees other than Clive Goodman had been involved in unlawful
activity”.

17. There is more than one possible explanation of the inconsistency between the accounts
given variously by Tom Crone, Colin Myler and James Murdoch of what James Murdoch
was told at the meeting on 10 June 2008 at which he authorised settlement of the Taylor
case. These three individuals may have had different understandings at the time of what
was being communicated, their recollections several years after the events took place
may be imperfect, or one or more of them may not be telling the truth. We do not
consider that the evidence given by Tom Crone or Colin Myler is sufficient to
demonstrate that James Murdoch was made fully aware of the implications of the
evidence disclosed in the Taylor litigation at the time he authorised the settiement. '

18. Nor, in our view, can it reasonably be conciuded on the available documentary evidence
that there was an awareness on James Murdoch’s part either that evidence existed
indicating the involvement in unlawful activities of journalists other than Clive Goodman,
or that the desire to preserve confidentiality was a key factor in the settlement'*. There is
some documentary evidence that James Murdoch was aware of the Taylor claim prior to
10 June 2008. There is some documentary evidence that Tom Crone and Colin Myler
intended to brief James Murdoch in more detail, but there is no documentary evidence
showing that they actually did"2. In particular, Colin Myler forwarded to James Murdoch
the email chain of 7 June 2008, which contains information that ought to have caused
him significant concern™. However, James Murdoch’s evidence is that he did not read
the chain to its end and there is no evidence to contradict his account™.

19. Nevertheless, it is clear, on his own account, that James Murdoch was aware in 2008
that new evidence had emerged which meant that his lawyers considered it necessary to
settle Gordon Taylor’s claim and that an opinion from leading counsel was being

® Transcript of oral evidence given by James Murdoch and Rupert Murdoch to Culture Media and
Sport Select Committee (*CMSC”), 19 July 2011; Letter to CMSC from Tom Crone, 6 August 2011;
letter to CMSC from Colin Myler, 10 August 2011; letter to CMSC from James Murdoch, 11 August
2011; transcript of oral evidence given by Tom Crone and Colin Myler to CMSC, 6 September 2011;
letter to CMSC from Colin Myler, 31 October 2011; letter to CMSC from Tom Crone, 5 November
2011; transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011; letter to
CMSC from Tom Crone, 1 December 2011; letter to CMSC from Colin Myler, 1 December 2011; letter
to CMSC from James Murdoch, 12 December 2011; transcript of oral evidence given by Tom Crone
to Leveson Inquiry, 13-14 December 2011; transcript of oral evidence given by Colin Myler to
Leveson Inquiry, 14-15 December 2011; letter to CMSC from James Murdoch, 12 March 2012;
statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012; transcript of oral evidence given by
James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012.

10 [X].

! See documents attached to letter from Farrer & Co to the Chairman of the CMSC, 31 October
2011; written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12 December 2011, written
evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 20 December 2011.

"2 See email from Crone to Myler 24 May 2008 at 18:10, attaching briefing note and email from Crone
to Pike 24 May 2008 at 19:25, JCP1 to JCP4 of documents attached to letter from Farrer & Co to the
Chairman of the CMSC, 31 October 2011; see also written evidence submitted by Linklaters LLP to
the CMSC, 12 December 2011.

' Written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12 December 2011.

' Letter to CMSC from James Murdoch, 12 December 2011.



NON-CONFIDENTIAL

sought'®. The sum he approved in settlement was at least £425,000 in damages, plus
costs of around £200,000" - i.e. damages 70% higher than the highest “likely” figure that
leading counsel had put on Taylor’s claim in his Opinion'’. On James Murdoch’s own
account, the sum represented a very significant proportion of the annual budget for such
settlements™. Yet he did not ask to see the opinion from leading counsel or to have
sight of, or a full description of, the range of evidence on which the advice to settle was
based®. In relation to the Taylor settiement, on the evidence available to Ofcom, we
consider that James Murdoch’s exercise of responsibility was less than we would expect
to see exhibited by a competent Chief Executive Officer.

The response fo the Guardian article

20. In July 2009, the Guardian published an article about the Taylor settlement, entitled
“Murdoch papers paid £1m to gag phone hacking victims”, which described “suppressed
evidence” showing that “Mulcaire had provided a recording of the messages on Taylor's
phone to a NOTW journalist who had transcribed them and emailed them to a senior
reporter, and that a NOTW executive had offered Mulcaire a substantial bonus for a story
specifically related to the intercepted messages.”?' Within 2 days, News International
issued a statement saying that it had carried out “a thorough investigation” since the
story broke, that various allegations were unsupported by any evidence, including the
allegations that NOTW journalists either hacked any individuals’ phones themselves or
instructed third parties to do so, and that the Guardian had made “irresponsible and
unsubstantiated allegations”?. In a letter the same day to the CMSC, News International
said thazg the Guardian had “substantially and likely deliberately misled the British

public”.

21. James Murdoch’s evidence is that he received a copy of the article® (and later read the
“for Neville” email itself*®), but that he was overseas at the time the article was
published® and that the response to it was handled by Rebekah Brooks?’. He has said

' Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1464:
transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.37 lines 4
and 12-13.

'° Letter from Farrer & Co to CMSC, 2 September 2011; email chain ending Colin Myler to James
Murdoch on 7 June 2008, attached to written evidence submitted by Linklaters LLP to the CMSC, 12
December 2011.

"7 §17 of the Opinion of Michael Silverleaf QC, 3 June 2008, JCP20 to JCP26 of documents attached
to letter from Farrer & Co to the Chairman of the CMSC, 31 October 2011.

*® Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.41 lines 6
to 9.

' Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1514; letter
from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012; Transcript of oral evidence given by James Murdoch
to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.37 lines 12-13.

% Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1514; letter
from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012.

' This is a description of two documents: first, an email which became known as the “for Neville
email’, which is reproduced in full at Ev 295 to Ev 302 of Volume Il of the CMSC'’s Second Report of
Session 2009-10, Press standards, privacy and libel of 2010, and second a contract between NOTW
and Paul Williams (an alias), reproduced at Ev 303.

2 News International Statement on Guardian article, 10 July 2009.

%% | etter from Rebekah Wade to John Whittingdale MP, 10 July 2009, reproduced by the Guardian, 6
July 2011, http://www.guardian.co.uk/media/interactive/2011/jui/06/rebekah-brooks-email.

2 Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1632.

% Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011, Q1539, Q1629.
* Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012 p.49 lines
20-21.




22.

23.

NON-CONFIDENTIAL

that he asked questions and was assured that a full investigation had been carried out
previously. He has said that he relied on a police statement, issued in response to the
article, to the effect no further investigation was required®.

From the evidence available, it is not possible to reach a view as to whether James
Murdoch authorised or was involved in News International’s press statement of July
2009. However, we note that on his own account, James Murdoch (who was chief
executive officer of News International at the time) entrusted the handling of the
response to the Guardian article to an incoming and not yet formally appointed chief
executive officer who (as far as we are aware) had no personal knowledge of the Taylor
settlement. James Murdoch continued to rely upon subordinates who had between them
obtained his consent to settle the Taylor case without querying why they had not
provided him (as should have been apparent when James Murdoch read the Guardian
article) with the information referred to in that article, namely, that evidence in Taylor's
case related not simply to one previously convicted journalist, but to “a NOTW journalist”,
a “senior reporter” and a “NOTW executive”.

There is no evidence that James Murdoch took the necessary steps to apprise himself of
the information he needed (some of which he knew existed) to carry out his duties
responsibly following publication in a national newspaper of such nature and detail about
the settlement he had personally authorised the previous year. We consider that James
Murdoch'’s failure to apprise himself of this information, given the information which he
accepts he knew, fell short of the exercise of responsibility to be expected of the chief
executive officer and the chairman.

Events in 2009-2010

24,

25.

26.

In July 2009, Max Clifford issued proceedings against NGN in which he alleged that his
phone had been hacked by NGN journalists. NGN settled those proceedings in February
or March 2010. In February 2010, information became publicly available which made
clear that the number of hacking victims was likely to be far in excess of what had
previously been acknowledged?®.

By his own account, despite what he had by then learned of the Taylor case and the
subsequent concerns raised publicly about its settlement, James Murdoch (who was by
then Executive Chairman of NGN and News International) asked no questions about
who Max Clifford’s case implicated® and took no role in its settlement®".

Also in February 2010, the CMSC published its report which accused the newspaper
group of “collective amnesia’, stated that it was “inconceivable” that no one but Clive
Goodman was aware of the activity, noted that the idea that Clive Goodman was a
“‘rogue reporter” acting alone had been directly contradicted by the summing up of Mr
Justice Gross on sentencing Glenn Mulcaire, and observed that there had been no
evidence of systematic questioning of relevant individuals, no full review of their emails,
no investigation of who the “others” might be to whom Mr Justice Gross had referred,
and that the newspaper’s enquiries had been far from “full” or “rigorous”, as the CMSC

# Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.77 line 25
to p.78 line 4.

% Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.50 lines 5
{o 13.

*® The Guardian News of the World pair hacked into 100 mobile accounts 1 February 2010.

%0 | etter from James Murdoch to CMSC, 1 December 2011. '

*! Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §16.22.



NON-CONFIDENTIAL

and the PCC had previously been assured®. News International issued a statement
accusing the CMSC of pursuing “a party political agenda” and stating that certain of its
members had “repeatedly violated the public trust”>.

27. By his own account, James Murdoch read the CMSC report®, but did not regard the
response to the Select Committee as his direct responsibility*®, and therefore relied on
what he was told about it**.We consider this lack of action by the chairman of News
international in response to a widely publicised highly critical Select Committee report to
be both difficult to comprehend and ill-judged. He has said, in relation to it, “I regret that
the company moved into an aggressive defence so quickly...if | could do it again, | would

direct the management of the company to do things differently”®.

28. Over the following months, proceedings were issued against NGN by a number of
persons who thought their phones had been hacked®. [<]*. James Murdoch has given
evidence to the Leveson Inquirg/ that he assumed that information relevant to the
litigation was being preserved®. We have no evidence that this is not the case.

29. On 1 September 2010, the New York Times published an article which said “a dozen”
reporters had said that hacking was pervasive at NOTW [<]*'. On 3 September 2010 a
former NOTW reporter gave an interview to BBC Radio 4 in which he claimed that the
practice was “endemic” [3<]. James Murdoch'’s evidence to the Leveson Inquiry is that
the police had reiterated that the original investigation “had been a success”, and he was
told by executives at NOTW both that the New York Times article contained “little that
was new” and that there was “no basis for the allegations that were being made”“2.

30. In November 2010, Sienna Miller served Particulars of Claim on NGN*. Her allegations
were described in detail in a Guardian article entitled “Phone hacking approved by top
News of the World executive — new files” on 15 December 2010. [3<]* *.

31. Evidence is not available as to the precise date on which James Murdoch was made
aware of Sienna Miller's claim or the evidence she relied on. James Murdoch has given
evidence to the Leveson Inquiry to the effect that he insisted that NGN should move
quickly to reopen an internal investigation into the issues arising out of evidence in
Sienna Miller’s claim, to take action against any employees that were implicated in
wrongdoing, and immediately to suspend them, and to bring in new counsel to get to the

* House of Commons: Culture Media and Sport Committee, Press standards, privacy and libel
Second Report of Session 2009-10 summary, paragraphs 437, 440, 441, 442.

% Statement by News International, 24 February 2010.

* Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011 Q1541.

% Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.51 lines 1
to 5.

% Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.51 lines 5
10 9.

%" Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §15.2.

%3kylet Andrew, 23 April 2010, Nicola Phillips, 10 May 2010, Andy Gray, 8 June 2010, Ciara Parkes,
13 June 2010, George Galloway, 9 July 2010, Kelly Hoppen 23 July 2010 (Source: Mulcaire v NGN
[2011] EWHC 3469 (Ch); Kelly Hoppen statement made via solicitors: 27 January 2011; Parkes
3sgta’tement in open court, 19 January 2012).

“° Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §22.1.
“1 “Tabloid Hack Attack on Royals, and Beyond”, New York Times, 1 September 2010.
“2 Statement to Leveson Inquiry by James Murdoch, 16 April 2012, §§14.2 and 14.3.
“® Miller v NGN Statement in open court 7 June 2011.
44
4 <1

[5<]



NON-CONFIDENTIAL

bottom of what was really going on*. Having reviewed the relevant evidence relating to
this period as a whole, we note that the only one of these steps taken in 2010, (and that
only after the publication of the Guardian article of 15 December 2010), was the
suspension of a journalist. In light of the events which occurred in 2009 to 2010, in
particular the publication of the CMSC report, the growing civil litigation and the New
York Times article, we find it difficult to comprehend James Murdoch'’s lack of action,
given his responsibility as chairman.

Corruption

32. Ofcom has not seen any evidence suggesting any involvement by James Murdoch in
alleged corruption at The Sun, involving the bribery of public officials.

Ofcom’s conclusions

33. In our view, the evidence available to date does not provide a reasonable basis to find
that James Murdoch knew of widespread wrongdoing or criminality at NOTW or that, by
allowing litigation to be settled and by allowing NGN and News International executives
to make the representations they did, he was complicit in a cover up.

34. However, a company director is required to exercise reasonable care, skill and diligence
in the exercise of his functions*’. He may delegate, but has a duty to supervise
appropriately. We consider James Murdoch’s conduct, including his failure to initiate
action on his own account on a number of occasions, to be both difficult to comprehend
and ill-judged. In respect of the matters set out above, in our view, James Murdoch’s
conduct in relation to events at NGN repeatedly fell short of the exercise of responsibility
to be expected of him as CEO and chairman.

35. James Murdoch has apologised for his conduct. He has acknowledged in a letter of 12
March 2012 to the CMSC that “wrongdoing should have been uncovered earlier. I could
have asked more questions, requested more documents and taken a more challenging
and sceptical view of what | was told, and | will do so in the future”*. He has said that “I
do think - and | share responsibility for this and | am sorry for it - the company took too
long to come to grips with these issues™®. We agree.

36. We consider that the events set out above raise questions regarding James Murdoch's
competence in the handling of these matters, and his attitude towards the possibility of
wrongdoing in the companies for which he was responsible.

Rupert Murdoch

37. Rupert Murdoch® was a director of NGN throughout the period during which NGN has
admitted hacking. He stood down from NGN in September 2008. He was a director of
News International from before 1995 to July 2012,

38. We do not consider that the evidence currently available to Ofcom provides a reasonable
basis on which to conclude that Rupert Murdoch acted in a way that was inappropriate in
relation to phone hacking, concealment or corruption by employees of NGN or News
International.

“® Transcript of oral evidence given by James Murdoch to Leveson Inquiry, 24 April 2012, p.53 lines 4
to 10.

" Section 174 Companies Act 2006.

“8 |_etter from James Murdoch to CMSC, 12 March 2012.

“° Transcript of oral evidence given by James Murdoch to CMSC, 10 November 2011 Q1643.

% See paragraph 9(b) for his relevance to Sky.



NON-CONFIDENTIAL

News Corporation®!

39. We are conscious that there are other ongoing investigations by other public agencies.
However, we consider that the evidence currently available to Ofcom does not provide a
reasonable basis for Ofcom to reach any conclusion that News Corporation acted in a
way that was inappropriate in relation to phone hacking, concealment, or corruption by
employees of NGN or News International.

40. However, we would be concerned if statements, which have surfaced from time to time
in the course of the Leveson Inquiry and the work of the CMSC, that News Corporation
and its subsidiaries have exerted pressure over politicians and others in support of News
Corporation’s commercial interests, went beyond the legitimate area of political debate
and transgressed into inappropriate pressure or behaviour related to furthering News
Corporation’s commercial interests. News Corporation has a large shareholding in Sky
plc and has made assertions in other contexts about the degree of control it exercises
over it*2. Should further material evidence or findings become available we will take them
into account in relation to our continuing duty.

Conclusion

41. As set out in paragraph 9 above, there is no evidence that Sky was directly or indirectly
involved in any of the wrongdoing either admitted or alleged to have taken place at
NOTW or The Sun.

42. James Murdoch has ceased to be Chairman of Sky plc, but remains a non-executive
director. He is also an executive director of News Corporation, which owns around 40%
of the issued shares of Sky plc; and the Murdoch family trust owns approximately 38% of
the Class B stock of News Corporation. We have therefore considered the implications of
our views about his conduct for our assessment of the ongoing fitness and propriety of
Sky to hold a broadcast licence.

43. While we consider that any director or large minority shareholder will count as exerting
influence for these purposes, his or her influence may be limited, or may be moderated
by other directors or shareholders, in such a way that conduct on the part of that
individual is not in fact sufficient to render the company as a whole unfit or improper. The
extent to which such conduct impugns a company's fitness and propriety will depend on
the degree of influence that individual has, the individual's position, the nature of the
conduct in question and other circumstances.

44. Ofcom has reviewed the compliance history of Sky channels over the period 2006-2012.
Our view is that (without prejudice to the outcome of any current investigations®) Sky’s
compliance record in broadcasting matters has been good. We recognise that this period
includes James Murdoch'’s tenure as chief executive officer (November 2003 to
December 2007) and later as non-executive chairman (December 2007 to April 2012) of
Sky and he must be given credit in this regard. We recognise that during James
Murdoch'’s tenure Sky continued to be a successful company.

*' See paragraph 9(c) for its relevance to Sky.
%2 §§2.4, 4.8, 4.11 Preliminary briefing by News Corporation to the Department of Business,
Innovation and Skills and the Office of Communications, 20 July 2010; p.2 Further submission to the
Secretary of State — Public interest: News Corporation — British Sky Broadcasting, 29 September
2010; §4.4 News Corporation/British Sky Broadcasting Group Plc: Submission to Ofcom (non-
confidential version), 23 November 2010.

® Ofcom is currently considering Sky’s admitted instances of computer hacking under the
Broadcasting Code.



45.

46.

47.

NON-CONFIDENTIAL

Sky plc’s board has been subject to several recent changes. In addition to James
Murdoch, it comprises 11 non-executive and two executive directors. James Murdoch is
no longer the chairman, that role is now held by Nicholas Ferguson. The other non-
executives are experienced individuals who would be expected to be capable of
exercising effective independent oversight. Only three board members besides James
Murdoch hold roles outside Sky plc which are linked to News Corporation. We have
obtained an account from Sky plc of its governance structure, including the
arrangements for board oversight of risk management and other controls within the
business.

In the circumstances, and notwithstanding our views in relation to James Murdoch's
conduct, we do not consider, having taken into account all the relevant factors, that on
the evidence available to date Sky is no longer fit and proper to hold broadcast licences.
Whilst we consider that James Murdoch’s conduct in various instances fell short of the
standard to be expected of the chief executive officer and chairman, we do not find that
James Murdoch's retention as a non-executive director of Sky means that Sky is not fit
and proper to hold broadcast licences. We recognise that whether it is appropriate for
James Murdoch to be a director in light of the events is a matter for the Board and
shareholders of Sky.

Our duty to be satisfied that a licensee is fit and proper is ongoing. Further evidence may
become available in the future, which Ofcom would be obliged to consider in order to
fulfil its duty. In particular, Ofcom considers that the findings of the Leveson Inquiry and
the results of pending criminal proceedings (including evidence given in such
proceedings) could be relevant to its performance of its duty under section 3(3).



